По отношение на автомагистрала „Струма“ в района на Кресненското дефиле за нас е важно освен да опазим околната среда, да опазим и човешкия живот. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на заседанието на Парламентарната комисия по регионално развитие, благоустройство и местно самоуправление в отговор на питане на народния представител от ПГ на ГЕРБ Александър Ненков във връзка с участъка на автомагистрала „Струма“ при Кресненското дефиле, предаде репортер на Агенция „Фокус“. Ненков коментира, че остава ЛОТ 3 от автомагистрала „Струма“, който е най-труден от гледна точка на техническо изпълнение. "До какъв етап е проектирането и кога се очаква този ЛОТ да бъде завършен, и има ли опасност от загуба на евросредства?“, попита Александър Ненков. Министър Павлова обясни, че по отношение на изграждането на автомагистрала „Струма“ като ключов европейски коридор, всички виждаме, че има липса на магистрала там където тя свършва. „Усилията са ни насочени до доизграждане. След пускането на магистралата от София – Благоевград и участъка от Сандански до Кулата, ни остава участъкът Благоевград – Сандански, който е разделен на 4 подучастъка”, заяви тя. „Първият е от Благоевград на кръстовището към КПП „Станкели“. Този участък около 12 -13 км е изключително важен, ЛОТ 3.1, за който имахме проведена обществена поръчка, която приключи с избор на изпълнител, но беше обжалваната процедура, завърши сега. Преди дни влезе за избор на изпълнител и ако няма обжалване ще имаме възможност най-късно да сключим договор. След това започваме реалното строителство. Следващият компонент е Благоевград – Крупник, участъкът на тунела на „Железница“ – скъпо и сложно съоръжения. За него обществената поръчка предстои да бъде обявена и да изберем изпълнител до следващата година , за да може с да започне изграждането на самото трасе”, допълни министър Павлова. „Следващият участък от Кресна до Сандански, до вече въведения в експлоатация през август месец на вече съществуващата магистрала до границата. Имаме сключен договор. Имаме избран изпълнител и вече проектира. Надявам се, че и за него от следващата година ще имаме реално строителство“, допълни Лиляна Павлова. „Ще ни останат последните 20 км , които се намират в района на Кресненското дефиле, по които имаме най-голямото предизвикателство, тъй като те са в най-защитената по всички екологични закони територия“, добави регионалният министър. По думите й, са били заложени допълнителни геоложки и сеизмоложки проучвания, които са предоставени на МОСВ. „Открити са ясни параметри – проблеми със сеизмологията. От гледна точка на това, че има радиоактивни елементи имаме сериозен доклад за тях и за техническото изпълнение. Всички тези документи доказаха, че това не може да бъде направено. Проектантът работи. Разглеждат се две алтернативи за преминаване през дефилето, което включва мостове, виадукти, за да се избере най-доброто техническо решение“, коментира тя. По думите й, по-голямото предизвикателство е съгласуването с екологичните организации. „За нас е важно освен да опазим околната среда, да опазим и човешкия живот", категорична беше министър Павлова. Тя посочи, че 2016 г. ще е решаваща за проекта, тъй като по думите й, това е годината за обсъждане на екологичната оценка. „2017 г. ще одобрим проекта, за да може в периода след 2018 г. да го построим. Това е ситуацията, работим усилено и се стараем да сме максимално прозрачни“,посочи министър Павлова.
Източник: Агенция Фокус