Model 3 на Tesla със стартова цена от 35 000 долара е най-сетне тук. Тя е елегантна, бърза като ада и предназначена за масите. И това е най-важната кола на компанията, която тя някога е правила.
Model 3 е колата, която Tesla Motors обещаваше още от основаването си, колата, за която главният изпълнителен директор Илон Мъск е убеден, че ще направи електромобилите нещо обикновено и ще развие достатъчно технологията зад тях. И не на последно място – това е колата, за която Мъск вярва, че ще промени света.
„Много е важно да се ускори преходът към устойчивия транспорт“, каза Мъск на сцената при представянето. „Това е наистина много важно за бъдещето на света".
И на хартия, и наяве, Model 3 е прекрасна. Това е един красив седан с четири врати и пет места, както и с всички удобства и практичност, които бихте очаквали от елитен средно голям седан, пише Wired. Електрическият двигател ускорява от 0 до 100 км/ч за под шест секунди и изминава 215 мили (346 км.) с едно зареждане. Тя е изпълнена с технологии, стилна и изгодна, особено като се има предвид, че заради федералните данъчни кредити в САЩ базовият модел може да се купи и за 27 500 долара.
Спецификациите и цената са ключов фактор, защото досега Tesla Motors се бе насочила само към богатите. Първите три модела на компанията – иновативният спортен автомобил Roadster, изисканият седан Model S и технологичният джип Model X SUV направиха електрическите автомобили забавни, готини и убедителни. Но Model 3 има друга цел – да направи нещо по-голямо – да продаде на масите идеята за електрическото задвижване.
Tesla не е сама в надеждите си да направи това и, честно казано, беше надмината в надпреварата за изграждане на електрическа кола за около 30 000 долара, от General Motors. През януари концернът от Детройт представи Chevrolet Bolt, електрически хечбек с пробег от 200 мили и цена от 30 000 долара, след федералния данъчен кредит за 7 500 долара.
И все пак, Мъск не е много притеснен и, за да бъдем честни, няма и причина. Bolt е прекрасна кола, но Tesla има доказаната способност да накара хората да се развълнуват. И не е тайна, че компанията има магнитизъм, който липсва на много автомобилни производители. Не се вижда често хората да се редят на опашка извън автокъщите, просто да платят депозит от 1000 долара за кола, която дори не са виждали – нещо, което се случи в много магазини на Tesla през миналата седмица. В часа, в който Мъск представи три от новите си коли с различни цветове в кампуса на компанията в Хоторн, Калифорния, 115 000 клиенти вече бяха платили депозит за автомобила. В края на събота своя депозит бяха платили 276 хиляди души. А прогнозата на Tesla бе 200 000 поръчки да има… в края на годината.
„Наистина налице е факторът уау, защото това е… Tesla“, казва Гари Силберг, автомобилен анализатор от KPMG. „Те знаят как да я маркетират и от тази гледна точка нямам съмнение, че това ще е голям успех за тях".
Tesla не трябва да се тревожи за това как да създаде пазар за 3. Също така не се налага да се притеснява за действителното асемблиране на модела. Не, компанията за коли за парвенюта трябва да направи нещо много по-трудно.
Ако компанията наистина иска да повлияе на промяната на развитието на човечеството, тя трябва да стане повече от просто нишов производител на луксозни автомобили. Това означава производство на превозни средства в огромен мащаб и генериране на устойчива печалба. За да направи това, Tesla трябва да мисли и действа по-скоро като традиционните автопроизводители, които Мъск толкова прибързано осмя като остарели и старомодни.
Време е Tesla да порасне.
Мартин Еберхард и Марк Тарпенинг основават Tesla Motors през 2003 година. Мъск, който разполага с много пари в брой, след като продаде PayPal на eBay за 1,4 милиарда долара, се присъединява към компанията в началото на 2004 г. като председател и основен благодетел. Той поема поста главен изпълнителен директор през 2008 г., малко след дебюта на първия автомобил на компанията Roadster. Двуместният автомобил бе доказателство за концепцията, предназначена да покаже, че електромобилите могат да са готини. Той се базира на Lotus Elise, ускорява до 100 км./ч за 3,7 секунди и изминава 245 мили с помощта на 950-килограмовата батерия. Авторитетното издание Car&Driver го нарича „откровение". Tesla продаде около 2400 броя Roadster за четири години.
Източник : www.investor.bg