„Моделът на тол таксите е тотално сбъркан“

 

Лиляна Павлова трябва да отговаря на много въпроси. Никъде по света 88% от пътищата не са платени, казва бившият министър на транспорта Петър Мутафчиев.

Моделът на тол таксите, който Министерството на регионалното развитие и благоустройството планира да въведе, е тотално сбъркан. Това обяви пред Клуб Z бившият министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Петър Мутафчиев.

Според него заданието на търга за изграждането на тол системата е абсурдно и ще натовари с непосилни плащания както товарните автомобилни превозвачи, така и автобусните фирми.

"Такова чудо няма никъде. Замислили са да се плащат 88% от пътищата в страната. В Германия има много добре развита магистрална мрежа още от 40-те години на миналия век, но въпреки това там такси за преминаване се събират върху 14 процента от пътната мрежа, а в повечето от другите държави са платени 5-6% от пътищата", обяснява Мутафчиев.

Според него финансовото бреме от свръхвисоките пътни такси няма да бъде върху преминаващия транзитен ТИР трафик, а върху българските превозвачи.

Мутафчиев е категоричен, че бъдещата тол система ще генерира огромни разходи и издръжката ѝ ще струва прекалено скъпо.

"Според тръжната документация за тол системата сега се избира изпълнител, който ще трябва да изгради системата за около 200 милиона лева. Това дружество след това ще получава стотици милиони левове на година за поддръжка на системата, а отделно от това ще има и ново държавно дружество, което ще събира таксите за преминаване и ще извършва контрол. В него плановете са да бъдат назначени 500 души", обяснява бившият транспортен министър.

Според Мутафчиев тол такси трябва да има само за магистралите в България, но те да се плащат както от тировете и автобусите, така и от леките коли.

"Всичко би могло да стане много по-лесно и елементарно. Ремонтите по първокласните, второкласните и третокласните пътища би трябвало да са за сметка на постъпленията от акцизите. Те се плащат от хората, които карат коли и съответно рушат пътищата", смята той.

Мутафчиев е категоричен, че на пазара на горивата в България има спекула и че огромни суми, които се плащат от българските граждани се преразпределят между посредници, вместо да бъдат инвестирани в поддръжка на пътната мрежа.

"Видяхме какво стана като се появиха две-три бензиностанции, които продават на по-ниски цени (б. а. – Мутафчиев явно визира обектите на варненския бизнесмен Веселин Марешки). Държавата не би трябвало да си затваря очите и не може горивата да се продават у нас и в Австрия на почти еднакви цени при положение, че там акцизът е с 24 ст. на литър по-висок", категоричен е бившият министър.

Според него министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова трябва да отговаря на много въпроси за тол системата.

"Най-важният от тях е защо нямаше едно нормално обществено обсъждане по тази тема. Сега превозвачите са настръхнали и това е съвсем нормално", добави той.

Източник: http://clubz.bg, 14.04.2016г.

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]