Най-популярният автомобил в света навършва 50 години

Почти преди половин век – в началото на октомври 1966 г., пред публика е представена първата Toyota Corolla. Сега на пазара е 11-ото поколение на модела, като освен в Япония автомобилът се произвежда в САЩ, Китай, Турция, Бразилия, Канада, ЮАР, Тайланд, Венецуела, Пакистан, Виетнам и Тайван. За 50 години от конвейрите на различните заводи са слезли повече от 44 млн. коли с това име, което прави от Corolla най-популярният автомобил в историята. За 2015 г. той отново е №1 с 1 499 000 продажби. Това е с над 500 000 повече от втория в класирането – семейството Volkswagen Golf/Jetta. Първата генерация на Corolla е показана на автосалона в Токио. Това е модел със задно предаване и 2 врати. Дължината му е едва 3,8 метра. Седанът с 4 врати излиза година по-късно, като е оборудван с 1,1 и 1,2-литрови мотори, развиващи 60 и 78 к.с. Задното окачване е на ресори, а предното – независимо, с един напречен ресор. По-късно автомобилът получава пружини на предното окачване, дискови спирачки и двустепенен автомат. Второто поколение на Corolla (1970-1978 г.) пораства на размери, като достига дължина от 4 метра. Има промяна и в дизайна, но технически изменения почти липсват. Едва на третата година от производството моделът получава „напомпана” версия с 1,6-литров мотор със 115 к.с. Стандартните модификаци са с мотори с обем 1,2-1,6 литра, развиващи между 68 и 105 к.с. Третата генерация (1974-1979 г.) се произвежда едновременно с втората, но е значително променена. Увеличени са междуосието и широчината, което води и до по-просторен салон, който е проектиран по нови правила за безопасност. Именно в това поколение на Corolla печели сърцата на американските купувачи, тъй като излиза по време на бензиновата криза, обхванала цял свят. Потребителите се нуждаят от надежден и икономичен автомобил и Toyota им го предлага. Двигателите в тези години са 1,2-1,6 литра, развиващи между 55 и 124 к.с. Леко ръбатата Toyota Corolla от четвърто поколение (1979-1987 г.) най-накрая получава пружини на задното окачване, въпреки че при комбито продължава да се залага на ресори. От 1982 г. срещу доплащане се предлага 4-степенен автомат и хидроусилвател на волана – за първи път при малолитражка. Моторите са с обем 1,3-1,8 литра (65-115 к.с.), като се появява и 1,8-литров дизел с 65 к.с. Toyota Corolla от пето поколение (1983-1987 г.) пораства на дължина до 4,1 метра и преминава към предно предаване благодарение на новата си платформа, но тя е само за масовите седани и хечбек-версиите. Комбитата и спортните двувратки си остават със задно, тъй като са изградени на старото шаси. Моторите са с обем 1,3-1,8 литра, развиващи между 58 и 130 к.с. Шестата Corolla (1987-1991 г.) получава няколко варианта на дизайн, тъй като е предназначена за различни пазари. Седанът достига до дължина от 4,2 метра, като в Toyota окончателно се оказват от задната предаване. Появава се версия с постоянно задвижване към четирите колела – All-Trac. Двигателите са с обем 1,3-2,0 литра (64-135 к.с.), а в Япония се предлага купето Corolla Levin GT-Z с 1,6-литров мотор с компресор и мощност 165 к.с. Седмата генерация на модела излиза през 1991 г., като след 3 години стартира и производството му в Турция. Седанът вече е дълъг 4,3 метра, а срещу доплащане се предлата въздушна възглавница за водача и система ABS. Моторите са между 1,3 и 2,2 литра (72-168 к.с.). Стандартният модел се произвежда до 1999 г., а комбито – до 2002 г. В Япония осмото поколение излиза през 1995 г., но до европейския пазар достига едва 2 години по-късно. Главните отличия от неговите предшественици са по-солидният интериор и разширеният списък с допълнителни опции. Двигателите са с обем 1,3-2,0 литра (70-165 к.с.), като при тях се появява системата за регулиране на фазите на газоразпределение – WT-i. Toyota Corolla от девето поколение е готова през 2000 г., като е изградена на съкратената платформа на седана Toyota Vista с полунезависимо или многоточково задно окачване. От гамата на модела напълно отпадат двувратите версии, а дължината на седана вече достига 4,4 метра. Моторите са с обем 1,4-2,2 литра, като развиват между 89 и 215 с. На повечето пазари седанът се предлага до 2006 г. Именно през тази година излиза и десетата генерация на модела, като тя се произвежда до 2013 г. В гамата остава само седан, докато хечбекът получава името Auris. Комбито пък се предлага само на пазара в Япония. Изчезват и „напомпаните” версии. Двигателите са с обем 1,3-2,4 литра (90-158 к.с.). Настоящата Corolla от 11-то поколение се произвежда от 2013 г. и вече претърпя един фейслифт. Тя е още по-дълга – 4,62 метра, като е получила функция за автоматично паркиране, като и модерна аудиосистема. Гамата мотори е с обем между 1,3 и 2,0 литра (90-145 к.с.), а комбито бе спряно от производство. В Япония под името Corolla се предлага съвсем различен автомобил – по компактен, като е изграден на платфомамата на малкия хечбек Yaris.

  Източник :www.actualno.com

Въздушен транспорт

Корнелия Нинова: ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“

ГЕРБ се готви да даде 10 години гратис на концесионера на летище „София“, алармира през фейсбук страницата си лидера на БСП Корнелия Нинова. „Господин Борисов, вярно ли е, че правителството […]

Воден транспорт

Австралия се задръсти с празни контейнери

Транспортните фирми в Австралия призоваха контейнерните линейни оператори да пратят допълнителни контейнеровози, които да извозят празните контейнери от континента. Пред Loadstar Артур Цанерос, главен изпълнителен директор на ACFS Port Logistics, […]

Автомобилен транспорт

Одобриха трасето на АМ “Хемус”, минаващо през област В. Търново

Министерство на регионалното развитие и благоустройството даде зелена светлина на проекта за изграждане на трасето на АМ “Хемус”, което ще преминава през региона. Това стана факт, след като беше одобрен […]