Най-популярният автомобил в света навършва 50 години

Почти преди половин век – в началото на октомври 1966 г., пред публика е представена първата Toyota Corolla. Сега на пазара е 11-ото поколение на модела, като освен в Япония автомобилът се произвежда в САЩ, Китай, Турция, Бразилия, Канада, ЮАР, Тайланд, Венецуела, Пакистан, Виетнам и Тайван. За 50 години от конвейрите на различните заводи са слезли повече от 44 млн. коли с това име, което прави от Corolla най-популярният автомобил в историята. За 2015 г. той отново е №1 с 1 499 000 продажби. Това е с над 500 000 повече от втория в класирането – семейството Volkswagen Golf/Jetta. Първата генерация на Corolla е показана на автосалона в Токио. Това е модел със задно предаване и 2 врати. Дължината му е едва 3,8 метра. Седанът с 4 врати излиза година по-късно, като е оборудван с 1,1 и 1,2-литрови мотори, развиващи 60 и 78 к.с. Задното окачване е на ресори, а предното – независимо, с един напречен ресор. По-късно автомобилът получава пружини на предното окачване, дискови спирачки и двустепенен автомат. Второто поколение на Corolla (1970-1978 г.) пораства на размери, като достига дължина от 4 метра. Има промяна и в дизайна, но технически изменения почти липсват. Едва на третата година от производството моделът получава „напомпана” версия с 1,6-литров мотор със 115 к.с. Стандартните модификаци са с мотори с обем 1,2-1,6 литра, развиващи между 68 и 105 к.с. Третата генерация (1974-1979 г.) се произвежда едновременно с втората, но е значително променена. Увеличени са междуосието и широчината, което води и до по-просторен салон, който е проектиран по нови правила за безопасност. Именно в това поколение на Corolla печели сърцата на американските купувачи, тъй като излиза по време на бензиновата криза, обхванала цял свят. Потребителите се нуждаят от надежден и икономичен автомобил и Toyota им го предлага. Двигателите в тези години са 1,2-1,6 литра, развиващи между 55 и 124 к.с. Леко ръбатата Toyota Corolla от четвърто поколение (1979-1987 г.) най-накрая получава пружини на задното окачване, въпреки че при комбито продължава да се залага на ресори. От 1982 г. срещу доплащане се предлага 4-степенен автомат и хидроусилвател на волана – за първи път при малолитражка. Моторите са с обем 1,3-1,8 литра (65-115 к.с.), като се появява и 1,8-литров дизел с 65 к.с. Toyota Corolla от пето поколение (1983-1987 г.) пораства на дължина до 4,1 метра и преминава към предно предаване благодарение на новата си платформа, но тя е само за масовите седани и хечбек-версиите. Комбитата и спортните двувратки си остават със задно, тъй като са изградени на старото шаси. Моторите са с обем 1,3-1,8 литра, развиващи между 58 и 130 к.с. Шестата Corolla (1987-1991 г.) получава няколко варианта на дизайн, тъй като е предназначена за различни пазари. Седанът достига до дължина от 4,2 метра, като в Toyota окончателно се оказват от задната предаване. Появава се версия с постоянно задвижване към четирите колела – All-Trac. Двигателите са с обем 1,3-2,0 литра (64-135 к.с.), а в Япония се предлага купето Corolla Levin GT-Z с 1,6-литров мотор с компресор и мощност 165 к.с. Седмата генерация на модела излиза през 1991 г., като след 3 години стартира и производството му в Турция. Седанът вече е дълъг 4,3 метра, а срещу доплащане се предлата въздушна възглавница за водача и система ABS. Моторите са между 1,3 и 2,2 литра (72-168 к.с.). Стандартният модел се произвежда до 1999 г., а комбито – до 2002 г. В Япония осмото поколение излиза през 1995 г., но до европейския пазар достига едва 2 години по-късно. Главните отличия от неговите предшественици са по-солидният интериор и разширеният списък с допълнителни опции. Двигателите са с обем 1,3-2,0 литра (70-165 к.с.), като при тях се появява системата за регулиране на фазите на газоразпределение – WT-i. Toyota Corolla от девето поколение е готова през 2000 г., като е изградена на съкратената платформа на седана Toyota Vista с полунезависимо или многоточково задно окачване. От гамата на модела напълно отпадат двувратите версии, а дължината на седана вече достига 4,4 метра. Моторите са с обем 1,4-2,2 литра, като развиват между 89 и 215 с. На повечето пазари седанът се предлага до 2006 г. Именно през тази година излиза и десетата генерация на модела, като тя се произвежда до 2013 г. В гамата остава само седан, докато хечбекът получава името Auris. Комбито пък се предлага само на пазара в Япония. Изчезват и „напомпаните” версии. Двигателите са с обем 1,3-2,4 литра (90-158 к.с.). Настоящата Corolla от 11-то поколение се произвежда от 2013 г. и вече претърпя един фейслифт. Тя е още по-дълга – 4,62 метра, като е получила функция за автоматично паркиране, като и модерна аудиосистема. Гамата мотори е с обем между 1,3 и 2,0 литра (90-145 к.с.), а комбито бе спряно от производство. В Япония под името Corolla се предлага съвсем различен автомобил – по компактен, като е изграден на платфомамата на малкия хечбек Yaris.

  Източник :www.actualno.com

ЖП транспорт

Най-добрите гари в Европа

Железопътният транспорт остава един от най-евтините. А в контекста на пандемията и пътуването на по-къси разстояния е предпочитан пред авиационния, най-малкото поради наличието на повече площ. Consumer Choice Center публикува […]