Най-скъпият дизел в ЕС е при нас

Дизелът в България е най-скъп в Европейския съюз. Това е така обаче, ако се отчита цената на горивото преди облагането му с ДДС и акциз. Към 12 август стойността на дизела, която се изчислява на база цената на производител/вносител и надценката на бензиностанциите, е била 0,658 евро на литър, става ясно от данни на сайта energy.eu, който обобщава информация от всички страни от ЕС.
 
С близо 24% по-ниска е средната стойност за съюза, стигайки 0,531 евро. Веднага след България по скъп дизел се нареждат Малта и Гърция. Най-евтино – 0,398 ,е горивото в Австрия.
 
В част от останалите европейски страни обаче данъците и таксите са по-високи, така че крайната цена на дизела по бензиностанциите в 11 от тях превишава тази у нас.
 
Стойността преди облагането с данъци и такси на масовия бензин А95 в България също е сред най-високите – пета позиция за ЕС. След добавянето на налозите обаче българският потребител плаща един от най-евтините бензини спрямо останалите европейци.
 
В последните месеци, през които се срина цената на петрола, у нас стойностите на горивата не се промениха. Като причина беше обяснено поскъпването на долара.
 
На 1 май и вчера цената на долара обаче е една и съща. Една и съща е и цената на бензина 2,29 лв. Но в същото време цената на барел суров петрол на 1 май е 65 долара, а вчера е 42 долара.
 
Цената на петрола е 40% от тази, която плащаме. Най-високата част от цената е за акцизите. Освен че имаме най-скъпото производство на бензин, имаме и най-ниския акциз в ЕС. България получава от търговците най-малко пари от акциз в ЕС. У нас акцизът на бензина е 36 цента, в Австрия е 48 цента, в Румъния 46 цента, Унгария е 39 цента.
 
Според финансиста Емил Хърсев производителят продава на цената, на която може, информира bTV. По думите му начините за противодействие са два – или пазарът се свива и производителят снижава цената, или има внос от друг производител.
 
„Според мен държавата може с буферен фонд от резервите да организира по-ниска цена. Всичко е въпрос на търговска логика и политика. За съжаление, в годините на рецесия у нас си отидоха от пазара търговци, които внасяха и даже изнасяха горива”, посочи експертът.
Източник: Екон
Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]

Въздушен транспорт

Летете пеша, бе!

Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично таксите за догодина. Ryanair ще преразгледа полетите си от София като маршрути и честотa Темата накратко Малко преди концесията „Летище София“ вдигна драстично […]