Недоразумението „умни“ светофари в София, повечето хора са недоволни

Противоречиви са мненията на пешеходците в столицата за "умните" светофари. За едни те са улеснение и им дават сигурност при интензивното движение по улиците. Други обаче недоумяват защо уж са „умни”, а ги държат под напрежение заради дълго чакане, докато се задействат, или пък им дават броени секунди да преминат от единия до другия край на кръстовището. Проверка на БГНЕС показа, че в централната част на града, където традиционно пресичат много хора, повечето от тях харесват новите светофарни уредби, които имат специален бутон за пешеходците. Не така стоят нещата на големите кръстовища от софийските квартали, където хората масово негодуват срещу новите уредби, защото, според тях, им се налага да чакат много повече, за да пресекат, а освен това времето, за което светва зелено и се сменя с червено е твърде кратко, за да стигнат от единия край на пътното платно до другия и така масово се пресича на червено. На едно от емблематичните кръстовища, това до Централния военен клуб на ул. “Г.С. Раковски”, има поставени нови светофарни уредби с бутон за пешеходците, но все още не работят. От Общината заявиха, че до момента са модернизирани 120 кръстовища и всички светофарни устройства функционират. Който искаше да пресече, разполагаше с 10-15 секунди, за да премине на отсрещния тротоар, което за млад човек е напълно възможно, но не така стоят нещата при възрастните. “По никакъв начин не улеснява пресичането на гражданите. Според мен не са настроени както трябва и са сложени на неподходящи места. Така е не само тук, но и на доста светофари”, коментира Благовест. Според него тези “умни” светофарни уредби трябва да бъдат сложени на не толкова натоварени кръстовища. Най-добре е да се регулират ръчно от полицаите, а не с бутони. “Твърде много се чака и е неподходящо”, допълни той. Други пешеходци считат, че новите уредби са направени по западен маниер и очакват да са по-добри от старите светофари, но все още не могат да преценят дали практически улесняват пешеходците. Кръстовището при Халите е също едно от натоварените. Дори и в неделния ден, тук има движение, макар и не толкова интензивно. Повече изисквания към “умния” светофар има Симеон, който заяви, че е “компютърджия” и обясни, че светофарът е “доста бюрократичен и не взима гъвкави решения”. Мъжът живее в района и разказва, че когато натисне бутона, ако в момента свети червено и всички са спрели, логиката казва да го пусне веднага, защото сега му е ред да бъде зелено, но вместо това светофарът изчаква следващия цикъл. Росица използва често бутона на кръстовище в Дианабад и разказа, че за нея те са много удобни. „Специално аз, понеже съм асистентка на една болна жена и като пресичаме в Дианабад, го използваме и сме доволни”. Много време се чака на “умен” светофар на едно от кръстовищата в Люлин. То е голямо и има много хора, които дори не дочакват зелената светлина за преминаване от едната му страна. Те пресичат на червено навярно и защото светофарът създава усещането, че не работи, бутонът, въпреки че е натиснат, не свети и така след като чакаш дълго, е лесно да си помислиш, че е развален. На червено в едната посока преминават Серьожа и спътницата му. Той чистосърдечно призна, че му е омръзнало да чака. „Много време чакахме и накрая ни писна. Никакви коли не се движеха, само той си свети червено и накрая ние тръгнахме, а след като стигнахме края – светна. Нямам представа колко време беше, но за да му писне на човек… Ние не го дочакахме, а нямаше никакво движение, нямаше коли”, каза мъжът. На място засякохме, че едното изчакване беше повече от 3 минути. На въпрос на БГНЕС каква е цената за модернизацията на светофарните уредби от Столична община не отговориха, но пък обясниха, какво включва тя. Подменят се морално остарелите светофарни контролери. Изгражда се връзка с всяко от модернизираните кръстовища. Подменят се и се обезопасяват кабелните трасета на светофарни устройства. Освен това се изгражда и видеонаблюдение, и звукова сигнализация за незрящи. Обновяването на кръстовищата включва и датчици за информация в реално време за трафика. Недоумение обаче буди, защо след като ремонтират кръстовищата не се направи нищо за това да станат достъпни за хората с увреждания, защото звуковата сигнализация не е достатъчна при оставените високи бордюри, които са непреодолими за тях. През тази година ще завърши цялостната система за управление на трафика, която включва 160 кръстовища. С нея се очаква да се намали с 1/3 времето за придвижване града, вредните емисии – с 25% и с 8% разходите за гориво. Новата система ще улесни движението на колите на градския транспорт. Осигурява се и приоритет при преминаване на колите на бърза помощ и пожарната, допълват от общината. Кратко бе изчакването на “умния” светофар на бул. “Александър Стамболийски”, близо до храма “Св. Неделя”. Там в неделния ден хора не се струпваха и след натискане на бутона, зелената светлина светваше след около 30 секунди. От Софийска община заявиха, че времето за изчакване от подаването на заявката за пешеходно пресичане, чрез натискане на бутон, до подаването на зелен сигнал, е от 1-2 секунди до максимум дължината на цикъла на конкретното кръстовище. На друго кръстовище – на ул. “Черковна” и бул. “Мадрид”, пешеходците имаха възможност да преминат за 30 секунди от единия до другия край на шосето, като преминаваха и през островче. Проблемът обаче е, че времето видимо е недостатъчно, за да се пресече и те масово минаваха на червено. Хората, живеещи наоколо, на които им се налага ежедневно да минават по много пъти през кръстовището, открито негодуваха от промяната. Останалите участници в движението нямаха наблюдение как се пресича или изразяваха надежда, че ще се пресича по-бързо и по-безопасно. “Когато си има бутон става винаги по-лесно”, коментира младо момиче. Надя – млада майка с бебе в количка, беше категорична, че с новата светофарна уредба абсолютно никога не й стига времето, за да премине от единия на другия тротоар. “Никога не ми стига времето и винаги трябва да заставам или на островче, или по средата. С новата светофарна уредба е по-трудно, защото преди светеше светофарът паралелно и от едната и от другата страна, а сега заставам тук по средата. Не мога да мина без островчето”, разказа Надя. Радослав Цветков, възрастен мъж, живеещ в района, разказа, че никак не е доволен от новата светофарна уредба, защото “никой не си е поиграл да я регулира като хората и е под всякаква критика. Достатъчно е малко да постоите на ъгъла, за да видите колко се чака. Много повече се чака сега, отколкото преди”, обясни Радослав Цветков. На поредното кръстовище, това пред гара “Подуяне”, отново срещнахме неодобрение от страна на пешеходците. “Не е премислено добре”, беше лаконичният коментар. Друга жена от района обаче каза, че е доволна и допълни “по-удобно е с копчета”. Тя разказа, че преди промяната е минавала на два пъти разстоянието от единия тротоар до другия, “а сега наведнъж успявам”, посочи тя и хукна да бяга, за да ни покаже. Въпреки усилията й обаче, от средата на пътя продължи да притичва на червено.

  Източник : www.actualno.com

Симеон Ананиев
ЖП транспорт

Проф. Симеон Ананиев: От 30 години нищо не се прави за безопасността в жп транспорта

декември 1, 2022

Вчера отново имаше инцидент с влак. Той се блъсна в паднала скала по пътя София –Бургас, между Клисура и Христо Даново. Един от вагоните и локомотивът дерайлираха. Професор Симеон Ананиев, […]

ЖП транспорт

НКЖИ: Дъждът е причина за катастрофата на влака София – Бургас

декември 1, 2022

Дъждовното време е причинило свличането на земна маса, след което скала падна върху железопътната линия София – Бургас. Това заяви за „Хоризонт“ главният ревизор от „Национална компания железопътна инфраструктура“ Кирил […]

Автомобилен транспорт

Кабинетът засекрети тол системата като обект от национална сигурност

декември 1, 2022

С постановление на Министерския съвет Национално тол управление, което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, е определено за стратегически обект от значение за националната сигурност. Целта е обезпечаване […]