Хитрино – незарасналата рана. Отнети човешки животи, разрушени съдби и спорове пред Темида кой е виновникът.
Не високата скорост, а незаключена стрелка на релсовия път е причина за трагедията, сочат нови данни, представени от „Булмаркет„. Фирмата се позовава на технически експертизи на чуждестранни вещи лица. Тези становища влизат като доказателство в съда.
Изчисленията показват, че дори влакът да се е движил с по-висока скорост от разрешената, при този тип вираж на коловозите и броя на вагоните, композицията може да се обърне, ако скоростта надвиши 111,5 километра в час, което не съответства на данните от разследването. Затова се счита, че най-вероятно една от стрелките на коловозите на гара Хитрино не е била заключена.
За това говори и фактът, че локомотивите и първите пет вагона на композицията минават през конкретната стрелка без проблем. Те спират без проблем и на гара Хитрино, без никакви щети въпреки скоростта. Проблемът възниква при преминаването на шести вагон, чиито колела тръгват едновременно по двата коловоза.
Дерайлирането е било неизбежно, тъй като стрелката, разделяща двата коловоза, е позволила първите колела на вагона да тръгнат по единия колово, а вторите колела-по другия коловоз. В резултат на това се къса връзката между шести и седми вагон и влакът дерайлира. Това се потвърждава и от кадри с дрон, които показват, че цистерните са се обърнали от двете страни на коловозите.
Според специалистите, ако е ставало въпрос за висока скорост, то е трябвало вагоните да са от външната страна на завиващия коловоз, както и да дерайлират двата локомотива и първите пет вагона.
Невъзможно е без въздействието на стрелките един вагон да се движи по два коловоза едновременно.
Освен това са установени данни, че след изтичане на пропилена от цистерната, дежурните енергодиспечери са подали електричество в контактната мрежа, с което са предизвикали волтови дъги, които е много вероятно да са предизвикали взрива.
Светослав Първанов, заместник-управител сподели болката си от трагедията.В продължение на 15 години компанията констатирала неизправности по пътя, по думите му.
На всички, които са преживели душевни и физически терзания, се извиняваме, каза Първанов. Ние вярваме в безпристрастността на българския съд, няма да бъдем съучастници в премълчаването на истината, допълни той. Фактите трябва да станат ясни на обществото. Компанията е мълчала досега заради следствената тайна и шока от инцидента. В новите експертизи се съдържала цялата истина за инцидента.
Припомняме, влакова композиция с пропан бутан на фирма „Булмаркет“ дерайлира и се взриви на гара Хитрино на 10 декември 2016 година. Седем души загинаха, 29 бяха ранени.
Разрушени са къщи, изпочупени са дограми. Взривът заличи улици. В Хитрино беше обявено бедствено положение, а в цялата страна 12 декември беше ден на национален траур за жертвите от трагедията.
На 25 октомври 2017 г. окръжната прокуратура в Шумен внесе в съда обвинителен акт срещу двамата машинисти, управлявали влака, който дерайлира на 10 декември 2016 година на гара Хитрино. Двамата машинисти – Димитър Михнев и Радослав Петков бяха обвинени, че са управлявали влака в нарушение на правилата.
Делото срещу двамата машинисти започна на 15 януари 2018 г. по съкратената процедура. Двамата не се признаха за виновни. Първоначалната версия за катастрофата в Хитрино беше висока скорост.
Източник: news.bg