Никифор Герчев: Инцидентът в гара Хитрино – тест за мъжество

к.д.п. Никифор Герчев е един от най-опитните специалисти по морско спасяване. основател и дългогодишен председател на НПО "Булсар" – първата неправителствена доброволческа спасителна организация. Коментарът на кап. Герчев, който той предостави на Транспортал публикуваме с незначителна редакция.

На гара „Хитрино” на десети декември рано сутринта се взривиха няколко жп цистрни,  има убити и ранени хова, унищожена обществена и лична инфраструктура,обявено бе бедствено положение. Кризисния щаб видимо си върши добре работата, но не е прeминала опасността за изтичане на газ, опасноста  за взривqване и на други цистерни, има много сериозни разрушения, населението на Хитрино е евакуирано. Служителите от МВР от „Пожарна безопасност и защита на населението” с много висок риск за живота си и до изнемога, се трудят за да обезопасят застрашения район от непосредствената и много висока степен на опасност. Службите и организациите които могат да помогнат, действат адекватно на обстановката. БЧК –организацията, която има натрупан вековен опит в подобни ситуации, също се е включила и е предприела най подходящи мерки за подпомагане на бедстващите хора. Дори полицията се заема да храни животните на хората, само исамо да не допуснат собствениците да навлязат в опасната зона. Няма паника. Обстановката е под контрол, обаче …

В медийното простанство, се отразяват интересни събития, които си струва да се коментират. Очевидно е, че в близките дни и седмици, много от обичайните дейностите в Хитрино, няма да могат да бъдат възстановени напълно. На фона на тази тревожна обстановка, изведнъж в медийното пространство четем, че вицепремиера и министъра на образованието и науката в оставка Меглена Кунева издала следната заповед: „Дните до сряда (б.а.14 декември) са обявени за неучебни за училището "Д-р Петър Берон" и за детската градина в с. Хитрино”. Каква загриженост!!!!! Смешно и тъжно. Тази заповед ми напомня, неадекватната реакцията на френската кралица Мария Антоанета, която когато й съобщавят, че хората се бунтуват, защото нямат хляб, възкликнала:Като нямат хляб, да ядат пасти. Боже господи, не знаех до сега, какъв грижовен Вице премиер сме имали! Госпожо вице премиер, хората се нуждаят от подслон, от психотерапевти, от съпричастност, а Вие просто не сте в час. Да бяхте издали заповед за командироване на мобилната си група от психотерапевти, защото в момента те са нужни за успокояване на осиротелите дечица, а не да спирате безмислено учебния процес, който без друго е спрян без Ваша заповед.

Министър-председателят Бойко Борисов е на мястото на бедствието. Между другото по Закона за защита при бедствия и по Националния план със същата цел, премиерът е законово определеното лице, персонално отговорно за организацията за защитата при бедствия и появата му в случая не е ПР акция, а има конкретно положително организационно и психологично въздействие. Към медиите той внимателно избягваше да дава конкретно мнение за причинните фактори за възникналата изключително сериозна катастрофа, опасявайки се от неправилно изтълкуване на казаното от него.

Няколко думи за ролята на медиите в случай на бедствие. Медиите са на първа линия, те играят  изключително важна роля за отразяване на събитията едно към едно. В процеса на изясняване е важно, да се популяризират превантивните мероприятия, да се внимава, да не се създава паника и да се разкриват причинните и негативни факти, но не чрез махаленско бърборене на случайно попаднали на сцената на бедствието пред обектива хора. Те обичайно коментират обстоятелствата на височината на собствения им манталитет и като магистрални съдници, налагат мнение сред следящи конкретните събития зрители. За да не бъда голословен, ще припомня, че още вечерта на десети декември от мястото на бедствието, една от медиите интервюира човек, който в ефир каза две неверни неща: Пожарникарите закъсняли и, че са били пияни. Нечестно и неверно твърдение! Но то, излъчено в ефир има негативно, неверно въздействие върху масовия зрител и не бива да му се дава гласност, защото се оформя една манипулация на общественото мнение, за  протичащите процеси по време на катастрофата. Искам да отбележа и това, че не се повториха покъртителни картини на бутане на микрофони в лицето на родителите на загинали, часове преди това деца,  все пак отново видяхме подобни опити. Мисля, че е крайно време да се спре с този похват. Най добронамерено призовавам журналистите да осъзнаят, че те несъзнателно посягат към струната на страданието на човешката душа, но не с духовна а с материална цел. Нещо много грозно и укорно. Медиите следва да познават принципите на транспортната безопасност и да се съобразяват с тях. Те следва да разкриват причинните и негативни факти по подходящ начин и след тяхното изнасяне от компетентни лица, специалисти. Това е необходимо за да могат в процеса на проследяване на бедствието, да поднасят високо точна, професионална, гласна пропаганда, не само като знания за обществеността, но и като обществен контрол. Безспорно е важно сега бедствието „Хитрино” да бъде водеща новина, но медиите трябва да имат предварително приготвен списък с имена на компетентни специалисти, които в случай на нужда да канят за коментар. Вечерта на десети в различни медии се появиха бивши министри, депутати и т.н., хора които реално не разбират същността на обстановката и започват да съчиняват своя коментар и вземат отношение по причините за катастрофата. Това е недопустимо, защото въздействат пряко на зрителската аудитория и с това си позволяват лукса да съставят собствени тестове за железопътна компетентност и морал.

На края, но не и на последно място искам да отбележа, че не видях по медиите да си каже мнението някой от хората, които с риск за собстения си живот гасяха горящите цистерни. Хората, за които в същото това време тяхните деца, съпруги, родители, със свити сърца се молеха Богу да ги запази живи и здрави.

Те са героите на деня, това не бива да се забравя.

Разкриваме предстоящите промени в железопътния пътнически транспорт в България: нов конкурент на БДЖ ще влезе на сцената от 2025. Научете подробности за избора на превозвач
ЖП транспорт

“Пимк” получи лиценз за жп превоз

март 28, 2024

Българските държавни железници (БДЖ) са пред прага на значими промени, тъй като се очаква прекратяването на техния дългогодишен монопол в ж…