Нискотарифните компании са готови да жертват печалбата си за по-голям пазарен дял
От началото на тази година цените на билетите при големите нискотарифни компании в Европа са паднали с 10%. Ако сте пътували в последната година, със сигурност сте го забелязали. Компании като Ryanair, Wizz и easyJet са в неспирна война за територия. За момента победител е ирландската Ryanair, която превозва около 120 милиона пътници годишно, а целта е до 2024 г. броят им да нарасне двойно. Всичко изглежда прекрасно, ако сте потребител – пазарната икономика действа, а конкуренцията е убийствена, което води до все по-ниски цени и по-добро обслужване.
Трудностите в сектора обаче не са малко. Никой не знае колко точно време ще продължи периодът на ниските цени и дали тази стратегия въобще ще проработи. Нито дали Европа няма да се сбогува с част от авиокомпаниите си заради недостатъчно големия пазар.
Още, още и още
За момента стратегията на големите компании в Европа може да бъде обяснена с една максима – "Още, още и още". Цените стават още по-ниски, превозват се още повече пътници и темповете на растеж стават още по-големи. Тази стратегия обаче не изглежда стабилна, макар до момента да се изпълнява. Ирландският превозвач Ryanair, който е далеч пред всички останали в сектора по брой пътници, обяви през тази година плановете си до 2024 г., предвиждащи фирмата да превозва по това време 180 млн. пътници годишно. Още преди да е завършила 2016 г. обаче, целите вече са променени на 200 млн. пътници годишно, което би означавало всяка година авиокомпанията да добавя поне по 10 млн. нови пътници. За момента тази прогноза изглежда реалистична – в последните две години Ryanair расте с около 20 млн. пътници за година – растеж, който другите компании могат да достигнат само процентно, но не и в реално изражение в брой пътници.
Ако през 2010 г. Ryanair е превозила малко над 72 млн. пътници, през 2015 г. броят им е 101 млн., а през тази година се очаква да бъде около 120 млн. Най-вероятно за шест години Ryanair вече ще е удвоила броя превозени пътници и спокойно (доколкото може да бъде спокойна обстановката в този сектор) ще се насочи към следващата си, още по-голяма цел. Групата от Дъблин е далеч пред всички останали в Европа и разширява постоянно не само броя на обслужените клиенти, но и на дестинациите. В световен мащаб тя е на второ място зад американския превозвач Southwest Airlines, който е обслужил близо 145 млн. пътници през 2015 г. Възможно е Ryanair да задмине дори щатската компания, ако наистина спази амбициозните си планове.
За сравнение, друга много позната компания на българските клиенти – унгарската Wizzair – е увеличила повече от трикратно броя на превозваните от нея пътници между 2010 и 2015 г. до близо 20 млн. пътници. Растежът, изглежда, ще продължи да бъде внушителен, след като само до октомври тази година компанията е надминала бройката от 19 млн. и във всеки месец от втората половина на годината добавя по още поне 2 млн. пътници към сметката си. Въпреки сериозния си растеж обаче Wizz трудно може да се добере до мащабите на Ryanair.
Подводният камък се казва Остров
Плановете за растеж на компаниите бързо могат да се окажат неактуални, ако Великобритания напусне единния европейски пазар. За момента Brexit тъне в неизвестност, след като британският Висш съд се произнесе, че решението трябва да бъде гласувано и в британския парламент. Самият референдум обаче донесе достатъчно сътресения на сектора и накара Ryanair да промени прогнозите си за годишни печалби с поне 100 млн. евро надолу. Същото се случи и с традиционните авиокомпании като Lufthansa, British Airways и Air France. Печалбите на всички в индустрията зависят от трусовете, които преживява британският паунд, но това важи с още по-висока степен за Ryanair, които са базирани в Ирландия. Майкъл О'Лийри, главният изпълнителен директор на компанията, вече има план как в бъдеще да компенсира загубите от Великобритания – като пренасочи трафика към Франция, Белгия и Германия.
Поведението на О'Лийри може да изглежда странно за някои – да знаеш, че печалбите ти ще претърпят сериозни трусове, но в същото време да промениш целите си за разширение с още по-високи. Точно това поведение обаче идеално описва какво е мисленето в Ryanair и доколко е склонна компанията на риск. Бизнесменът иска изцяло да завземе европейския пазар, без да дава възможност на конкурентите си да дишат. Политиката на крайности обаче може да се окаже и пагубна за ирландската компания. В момента климатът в сектора е благоприятен за Ryanair, но няма никакви гаранции, че той няма да се промени в следващите осем години. Дори напротив, предвид промените в политическата обстановка в Европейския съюз на национално и наднационално ниво, бизнес климатът най-вероятно ще претърпи сериозни изменения, за които е невъзможно да се предвиди как биха се отразили на плановете на превозвачите.
Brexit се отразява тежко и на втората по големина нискотарифна компания в Европа – британската easyJet, която отбелязва първи спад на печалбите от 2009 г. насам. Подобно на О'Лийри изпълнителният директор на easyJet Каролин Маккол също не намира причини за безпокойство и очаква ефектите да бъдат краткосрочни. Един "твърд Brexit" би се отразил най-тежко именно на британската easyJet, която отгоре на всичко отбелязва и най-слаб темп на растеж сред трите големи – Ryanair, Wizz и easyJet.
Източник: http://www.capital.bg/, 11.12.2016г.