Нов строителен гигант изгрява на пазара

Нов строителен гигант с годишен оборот от над половин милиард лева се задава на пазара у нас. Велико Желев, който оглавяваше пътната агенция при управлението на НДСВ и ДПС, купува втората по мощ строителна компания "Водстрой 98", зад която стои депутатът от ДПС Делян Пеевски.

Новината беше съобщена в четвъртък първо от онайлн изданието nbox.bg.

В петък Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) съобщи, че е образувала производство за контрол върху концентрацията на двете предприятия.

"Сделката ще бъде финализирана след произнасяне на КЗК", заяви Велико Желев пред Mediapool. Той отказа да уточни параметрите. Потвърди единствено, че поема дълга на "Водстрой 98" от 46 млн. лв. към държавната Българска банка за развитие.

Плановете са сделката да приключи до 20 юни, за когато е насрочено общо събрание на "Водстрой 98". Една от точките в дневния ред е смяна на състава на директорите. В момента дружеството все още се управлява от изпълнителния директор Момчил Борисов, който не беше открит за коментар. По документи официален собственик на "Водстрой 98" е "ПМ Контрол" ЕАД, което пък е собственост на Иван Мирински.

Изпълнителен директор на "Хидрострой" е Николай Пашов, който беше общински съветник от ГЕРБ във Варна, но напусна поста преди години, за да не бъде свързвана компанията с управляващите.

Бизнес за милиони в едни ръце

Ако КЗК разреши сделката, Велико Желев ще концентрира бизнес за милиони левове в строителния бранш.

"Хидрострой" е една от големите компании в пътния бранш и водното строителство и заема седма позиция в класацията на "Капитал 100". За 2014 г. оборотът на дружеството възлиза на над 122 млн. лв. За миналата отбелязва ръст от 75% до 214 млн. лв.

Фирмата е собственост на бившия шеф на пътната агенция от правителството "Сакскобургготски" Велико Желев. Първоначално регистрацията на компанията е във Варна. Когато ГЕРБ за пръв път идва на власт през 2009 г., седалището й се мести в София. Впоследствие компанията, чиято дейност преди бе съсредоточена предимно в Североизточна България, разширява полето си на действие.

Последната голяма поръчка – за над 150 млн. лв., която изпълни "Хидрострой", заедно с придобиваното сега дружество "Водстрой 98", беше строителството на Северната скоростна тангента на София, построена за рекордно кратко време – около година.

Наскоро двете фирми спечелиха търг на концесионера "Софийска вода" за ремонт на ВиК мрежата в северните квартали на столицата за 8 млн. лв.

През годините "Хидрострой" е участвала в изграждането на различни важни обекти у нас и в чужбина. Сред тях са строежът на ПАВЕЦ "Чаира", промишленото водоснабдяване на АЕЦ "Козлодуй", язовири и пречиствателни станции. Има изградени над 250 километра пътни и железопътни тунели и други хидротехнически обекти.

"Перлата" в короната на Пеевски – "Водстрой 98", израсна от малка сливенска фирма до втория най-мощен играч в строителния бранш при управлението на три правителства – като се започне от това на Станишев, мине се през първия кабинет на ГЕРБ и се стигне до кабинета на Пламен Орешарски. След бруталния "развод" с Пеевски, бившият собственик на фалиралата Корпоративна търговска банка Цветан Василев определи "Водстрой 98" като "марионетката" на Пеевски, която разпределя поръчките в строителния сектор. Иван Мирински многократно отрече това.

"Водстрой 98" е създадена с цел да приватизира "Водно строителство – Сливен", което впоследствие се влива в нея, а годишният й оборот варира от няколкостотин до 2-3 млн. лв. Трансформацията настъпва в края на 2008 г., когато мажоритарен акционер на компанията става "ПМ контрол" на Иван Мирински. Преди това той се е занимавал с малък проектантски бизнес и най-големият му обект дотогава е реконструкцията на Съдебната палата.

От отчетите на "ПМ контрол" става ясно, че покупката на 96.4% от "Водстрой" е била за 2 млн. лв., които са осигурени чрез двегодишен заем от КТБ. Изплащането едва ли се е оказало проблем, след като още през 2009 г. приходите на дружеството стигат 144 млн. лв. От тях над 100 млн. лв. са изплатени на поддоставчици, което говори, че фирмата е предимно комисионер – инструмент за печелене на поръчки.

Идва обаче на власт правителството на Бойко Борисов и поръчките на компанията падат. През 2012 г. оборотът й е едва 33 млн. лв., през следващата – над 75 млн. лв., но през 2014 г. вече се удвоява – над 156 млн. лв., според регистъра на строителната камара. По времето на втория кабинет на Борисов компанията продължава да расте и достига оборот от 292 млн. лв. за 2015 г., което е ръст от над 80%.

И ако до преди две години дълговете на "Водстрой 98" бяха към КТБ, то днес дружеството е заложено в държавната Българската банка за развитие, на която изплаща кредит от 46 млн. лв.

Официално "Водстрой 98" е собственост изцяло на Иван Мирински и няма никаква директна или индиректна връзка с Делян Пеевски, за когото премиерът Бойко Борисов обяви миналия месец, че напуска страната.

Но на 8 август 2014 г. икономическият министър от току – що подалия оставка кабинет "Орешарски" Драгомир Стойнев (БСП) заяви пред бТВ, че строителните фирми, за които се смята, че са на Делян Пеевски, са излезли от консорциума, избран да строи българския участък на "Южен поток". Извадената фирма е "Водстрой 98". Два месеца преди това Европейската комисия е стартирала наказателна процедура срещу България по повод конкурса за избор на строител на газопровода и иска спиране на всички дейности по неговото изграждане.

Със сходно обяснение на 15 февруари 2016 г. премиерът Бойко Борисов разпореди да бъде спрян незабавно търгът за магистрала "Хемус", спечелен преди два месеца от два консорциума, единият от които близък до Делян Пеевски и Първа инвестиционна банка, а вторият – до Валентин Златев. Последва спиране на поръчка за изграждане на горски пътища за 95 млн. лв., в която участваше и "Водстрой 98".

Неофициално в строителния бранш се твърди, че властта е направила негласен "черен списък" на фирмите, които няма да спечелят държавна поръчка и сред тях били освен "Водстрой 98" още и "ПСТ Груп", където също била в ход смяна на собствеността, но кандидати за покупката й все още нямало. Неофициално се коментира, че преговори се водят с новия фаворит на сегашното управление на ГЕРБ – благоевградската "Агромах", която ударно дострои участъци от магистралите "Струма" и "Марица", започнати от чужди компании, които обаче се провалиха.

Неотдавна бившият финансов министър Симеон Дянков коментира пред Нова тв, че картелът в крупните поръчки за строителство е очевиден – пет фирми си разпределят около 9 млрд. лв. от ЕС в последните девет години. Настоящият министър на финансите Владислав Горанов по-късно също призна в интервю пред "Капитал", че десетина души са овладели големия строителен бизнес и биха могли помежду си да постигнат съглашение за разпределение на пазара, което води до неговото изкривяване, от което губят крайните потребители. Според него обаче със спрените от премиера търгове, включително спечеления от "Водстрой 98", се давал ясен политически знак за нулева толерантност към такова поведение и пазарът щял да заработи.

Велико Желев израства като един от големите в бранша

С новата придобивка Велико Желев ще стане един от големите фактори в строителния бранш заедно с "вечния" Симеон Пешов – ГБС, Николай Михайлов – "Трейс", който беше фаворит по времето на първия мандат на ГЕРБ, и Валентин Златев, който официално не е собственик на "Джи Пи Груп".

Освен в "Хидрострой" Желев има дял и в "Пътни строежи – Велико Търново" и на практика държи пътното строителство в почти цяла Северна България, с изключение на Северозападна България, която все още е под контрола на "ПСТ Груп". Желев заяви, че няма интерес към покупката на това дружество, което е под контрола на Пеевски и собствениците на ПИБ, и също се продава.

Освен с пътно и хидростроителство, Велико Желев има и компания, която се занимава и със сградно строителство – "Раистрой".

Велико Желев, заедно със сина си и съпругата си, е собственик и на инвестиционната компания "ВВ Инвест -В". Тримата са собственици и на компанията за предоставяне на счетоводни услуги "Мавели" АД, сочи регистърът "Дакси".

Източник : www.mediapool.bg