Нови два случая на фрапиращи нарушения в железницата

Двадесет часа във влак от Русе до Варна при минусови температури и тъмнина, а на гара Безмер – пореден сериозен инцидент с влакове, който по случайност не завършва с трагедия. Всичко това се случва само седмица след обявените от министъра на транспорта мерки за безопасност и загриженост към пътниците.

Случаят за кошмарното пътуване от Русе до Варна е описан от една от потърпевшите и събуди недоумението на всички. В допълнение към писмото си Ина Яръмова споделя на страницата си във Фейсбук: „Аз като стигнaх нa гaрaтa във Вaрнa, нa тaблото пишеше зaкъснение 999+ минути, а нa гише „Информaцияженичкaтa ми кaзa, че дори и дa пуснa жaлбa, тя ще е невaлиднa, зaщото билетът е Русе-Вaрнa, a ние сме си достигнaли крaйнaтa цел.

За коментар по двата случая от тези дни потърсихме г-н Варужан Апелян от Асоциация “Приятели на железопътния транспорт”:

Въпрос: Г-н Апелян, как ще коментирате тази ситуация?

В. А.: Цялата ситуация е пълен абсурд във всяко едно отношение- тотално безобразие и „глъм“. Беше ми трудно да повярвам, че случаят е достоверен. Това е нечувано нарушение на европейските права на пътниците. Винаги съм си мислел, че сме стигнали дъното, но се оказа, че може да копаем и по-надолу! Най-отговорно призовавам пътниците от този злополучен влак да заведат колективен иск срещу превозвача. Ние от асоциацията сме готови да им помогнем за това. Апелирам да ни потърсят възможно най-скоро !

Въпрос: Въпреки очевидното увеличение на недоволните пътници от услугата, защо броя на жалбите не нараства в такава степен ?

Трябва да ви уверя, че масова практика в БДЖ е да се отказват пътниците да пускат жалби, защото броят на жалбите публично се представя пред европейските институции в годишния доклад за качеството на извършваните превозни услуги съгласно изискванията на чл.28 от Регламент 1371.

Фактите са, че жалбите за 2013 г. са нараснали с 20% спрямо 2012 г. и са стигнали 766 бр., независимо от намаления брой пътници ползващи БДЖ. Забележете, за цялата 2013 г. има само13 искове от пътници за изплащане на обезщетения, рекламации или възстановяване на суми. Убедени сме и имаме доказателства, че публикуваното число на жалбите е занижено, защото много от хората биват разубеждавани от писане на жалби, какъвто е и случаят с госпожа Яръмова. Очевадно е, че БДЖ прави всичко възможно, за да склони пътниците да се откажат от претенции за компенсации – това е порочна фирмена политика и е в пълен противовес с призивите на специалния съветник на ЕК за правата на пътниците.

На 28.10.2014 г. Асоциация “Приятели на железопътния транспорт” е изпратила писмо до министър Н. Ангелкова, в което изразява възмущение от този инцидент. Ето и пълния текст на писмото:

Уважаема госпожо министър,
След писмото на Ина Яръмова сме меко казано възмутени от отношението на БДЖ-ПП към и без това малкото останали потребителите на железопътни услуги в страната. Отговорихте ни във Вашето писмо, че финансовото състояние на БДЖ-ПП било по-важно от правата на пътниците – ето резултатът от тази политика.
Длъжни сме да представим този случай пред екипа за правата на пътниците към ЕК и генералната дирекция. Факт е, че пътниците вече са толкова отчаяни от бездествието на Националния орган по прилагане на регламент 1371, че предпочитат да спрат да пътуват с влак, отколкото да изпращат жалби, на които да получават неадекватни отговори. Настояваме да потърсите отговорност от най-високо ниво за случилото се.
Очакваме резултатите от вашата проверка, които ще представим публично пред обществото.

С уважение,
Варужан Апелян
Асоциация “Приятели на железопътния транспорт”
Европейска пътническа федерация

Въпрос: Поредният железопътен инцидент за малко не е завършил с тежка катастрофа с два насрещни влака. Нередовен сигнал изпраща два влака един срещу друг. Ограничението в скоростта случайно предотвратява трагедия около гара Безмер. Какъв е вашият коментар за този случай?

В. А: Аз научих за инцидента от Форум „Български железници“, тъй като засега няма никаква публична информация за избегнатия сблъсък. Да, знаем, че на гара Безмер един срещу друг са приети бързи влакове 8612 и 8697. В последния момент дежурния ръководител е успял да ги спре и е избегнал катастрофата. Двата влака са щели да се блъснат, защото са приети на един коловоз. Според информацията от сайта на БДЖ, влак 8612 регистрира закъснение поради „строителство и ремонт на жп инфраструктура“. Никъде не се споменава за инцидент. Преставете си за какво безочливо прикриване на истината иде реч. Все пак това са два влака, които са пълни с пътници и които са видели какво се е случило и съм убеден, че няма да оставят видяното несподелено. Системен проблем е, че очевидни неща се прикриват на всички нива в системата, което на практика е една публична лъжа.

Искам на всички да е ясно, че ние няма да спрем да настоявеме за празчност – в държавните железниците има проблеми, за които трябва да се говори. Трябва да има политически дебат по въпроса ! Но, както виждате, няма друга организация, да не говорим за институция, освен нашата асоциация, която да реагира на всички тези проблеми. Реакциите на институции са напълно формални, както и друг път съм казвал, поради което настояваме министър Ангелкова незабавно да поиска оставки на отговорните служители. Трябва на всички да е пределно ясно, че когато мерките са насочени към последствията на повърхността, а не към причините – не може да има позитивна промяна, защото причините продължават да пораждат същите последствия.

Воден транспорт

БСП: ГЕРБ бърза да назначи „политически калинки“ в края на мандата

В края на мандата си ГЕРБ се опитва да овладее колкото се може повече властови структури чрез назначаването на директори на държавни предприятия, това обяви депутатът от  БСП Христо Проданов. […]

Автомобилен транспорт

Автобусни превозвачи кандидатстват за финансова помощ от утре

От днес автобусните превозвачи може да кандидатстват по мярката за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за бранша. Общият ресурс на схемата е 30 млн. лв., като всяка фирма може да […]

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]