Новите пътни търгове за 150 млн. лв. предрешени с нагласени условия?

Новите търгове за пътно строителство, финансирани със 150 млн. лв. от еврофондовете, тръгнаха със съмнения за нагласени условия и предварително ясни победители. Това става въпреки заканите на премиера Бойко Борисов, че няколко знаково спрени от него обществени поръчки заради "витаещи съмнения", ще бъдат обявени наново по новите правила.

Обществената поръчка за ремонта на 248 км републикански пътища, които се финансират по оперативна програма "Региони в растеж", обаче показва друго. Управляващият орган на програмата одобри проекта на 5 май – преди Гергьовден.

За да не губи време, Агенция "Пътна инфраструктура" пуска поръчката за избор на строители и на надзор на 1 април с редица ограничителни условия в процедурата. Порок, от който страдат над две трети от изпълняваните европейски проекти, според доклада на службата за борба с измамите АФКОС за 2015 г.

Нередността е установена (не е ясно дали от АПИ или по сигнал от бранша) и в последния възможен момент, на 14 април, ден преди да влезе в сила новият Закон за обществените поръчки, АПИ коригира част от тръжните условия чрез смекчаване на заложените дискриминационни изисквания към участниците. Това става ясно от публикуваните документи в "профила на купувача" на АПИ и от регистъра за обществените поръчки.

Не е ясно защо АПИ не е предпочела да обяви търга по новия ЗОП, който влиза в сила на следващия ден. На запитването на Mediapool от пресцентъра на пътната агенция казаха, че ще отговорят след празниците.

 

Дискриминационните условия

Ограничителните условия, чрез които на практика кръгът на бъдещите победители в предварително решения търг се стеснява, са основно по отношение изискванията за притежаваната техника и за професионалния опит на ръководния екип на обекта.

Първоначално се е изисквало изпълнителят да има три багера, 5 товарачни машини, 2 грейдера, 5 валяка, 4 асфалтополагачи, 8 бандажни валяка, 4 пневматични валяка и т.н. След корекцията броят им се намалява наполовина, става ясно от публикуваните документи. Въпреки това остава ненужно висок, според представители на строителния бранш.

Завишени са били и изискванията за професионалната квалификация на ръководния екип на обекта. Първоначално заложено изискване към ръководителя е било да има 8 години общ професионален опит, за инженерите по част "пътна" и по материалите – 5 години, за ВиК инженера, геодезиста и електроинженера – 3 г. и за координатора по безопасност и здраве – 1 г. Всички те задължително трябва да имат и специфичен опит, като са заемали същите позиции при изпълнението на най-малко два подобни пътни проекта. След корекцията общият професионален опит отпада, но специфичният остава.

Другата промяна, направена спрямо първоначалната поръчка, е в завишаването на цената за изпращане на документацията за участие в търга по пощата от 10 на 15 лв. Пакетът с документи е безплатен. Това е било техническа грешка, засечена от предварителния контрол, извършен от Агенцията за обществените поръчки.

Въпреки тези корекции представители на строителния бранш смятат, че са останали други ненужно високи изисквания. Като пример дават наличието на акредитирана строителна лаборатория за всеки един от 15-те обособени позиции. На практика това означава, че ако една фирма спечели три позиции, ще трябва да представи договор или да докаже, че има три лаборатории, което е ненужно според фирмите.

Източник : www.mediapool.bg

Автомобилен транспорт

Сарафов към шофьорите: Всеки, напил се до безпаметност, да знае, че го чака ефективно наказание

декември 10, 2024

Не трябва с лека ръка да се отказваме от мярката за отнемане на автомобили шофьори, употребили алкохол или наркотици, защото тя работи. Това…