Новият път Кърджали – Подкова подобрява икономическото развитие в региона

Проектът е важен, тъй като повишава безопасността на пътуване и улеснява връзката с Гърция

Новият път Кърджали – Подкова подобрява икономическото развитие на региона, като строителството му осигурява и директен достъп до ГКПП „Маказа – Нимфея“. Първокласният път е част от трансевропейската транспортна мрежа на коридор 9, който свързва Финландия и Русия с Гърция през Румъния и България, обясни инж. Иван Досев, началник-отдел „Изпълнение на проекти по ОП „Транспорт“ и КФ“ в Агенция „Пътна инфраструктура“. Пътят е един от четирите първокласни маршрута, като е основната връзка по направлението „Север – Юг“. Проектът е важен както за областния град, така и за всички селища в региона, тъй като повишава безопасността на пътуване и улеснява връзката с Гърция.

Сключените договори по проекта са на стойност 53 млн. лв., като 80% тях са по Оперативна програма „Транспорт“. Изпълнител на строително-монтажните работи е  ДЗЗД „Кърджали – Подкова“.

„Строителството ни отне близо 2 години. Като цяло не сме срещали много проблеми нито при самото изграждане на пътя, нито по юридическата част от изпълнението на проекта. По време на инспекциите, на които се подлагаше строителството, които са и задължителни за всеки проект, който се реализира с европейско финансиране, имаше дребни забележки, които бяха отстранени“, коментира Веселин Бушев, управител на ДЗЗД „Кърджали – Подкова”.

По думите му на практика вече новото шосе е преминало през всички инспекции и няма забележки. Не се очаква да има такива и при предстоящата държавна инспекция на 25 февруари, след която новият път трябва да придобие разрешение за ползване.

Пътят се ползва от 2014 г., въпреки че не е пуснат в експлоатация. Наблюденията показват, че значително е подобрил връзките в региона и свързаността на населените места, посочи ръководителят на проекта Борис Борисов.

Проектът включва рехабилитация на 8 километра, като предстои въвеждането на втори участък дълъг 24 километра и пътна връзка за село Фотиново от 2 километра. Рехабилитацията на пътния участък, чиято по-голяма част е на територията на Кърджали, е скоростен път с четири ленти – с по две в двете посоки. Той е дълъг около 4 километра.

Новоизградените кръстовища осигуряват достъп до главния път, което от своя страна позволява максимален достъп до него от страна на населението в региона.

Изградени са 12 пътни кръстовища, други 6 са реконструирани, а 3 кръстовища са рехабилитирани. Построени са 6 моста, има един изграден надлез и 10 броя подлези. 6 пък са площадките за принудително спиране.

„Основната цел, която вече е изпълнена с приключването на проекта, е осигуряване на по-добри условия за безопасност на движението, по-добро отводняване и подобряване на транспортно-експлоатационните качества. Също така подобряване на транспортните ни връзки с Гърция, от една страна, а от друга – трафика от Румъния“, заяви Борисов.

Той посочи, че специфичните цели по проекта са вече изпълнени, независимо, че предстои пътят да бъде въведен в експлоатация. Така например Кърджали – Подкова осигурява качествен маршрут между магистрала „Тракия“ и гръцката граница, което с увеличаване на туристическия поток подпомага бизнеса. Освен това качеството на пътната настилка е много добро, спестява се време, а средната скорост се увеличава от 50 на 80 километра в час. Всички тези фактори водят до по-добро икономическо развитие на региона. Не е малък ефектът, че се намалява шума от трафика с подходящите материали и изграждането на шумозаглушителни стени. Намаляват се и вредните емисии.

Освен, че новият път дава възможност за по-висока скорост, а оттам се пестят време и средства, се намаляват и жертвите от катастрофи.

В момента през ГКПП „Маказа – Нимфея“ не преминават тежкотоварни автомобили, но за в бъдеще, с изпълнението на Обходния път на град Кърджали, ще има възможност за повишаване на трафика. Сега пунктът поема предимно туристическия поток. Увеличаването на трафика от своя страна ще доведе и до повишаване на икономическите ползи и благоприятното влияние на икономиката на региона.

 

Източник : www.econ.bg

ЖП транспорт

Много скъпо. Много бавно. Много опасно. Що е то? БДЖ трябва да умре…

Какво се случи след – продължение на историята от 2016 г. Компания Български държавни железници (БДЖ) e един от редовните сюжети на „Черната книга на правителственото разхищение“. Годишното издание им посвети […]

Автомобилен транспорт

Руска тройка на върха

Днешната, втора част от маратонския етап би могла да компенсира онези, които са били предпазливи вчера, през първата част. Освен удоволствието от преминаването на пясъчните, а след това и на […]

Автомобилен транспорт

DAKAR 2021 – второ действие

Равносметка на останалите в надпреварата след „ходенето по мъките“ от предишните 6 дни: в Етап 7, Хаил – Сакака, днес потеглиха 88 мотоциклетисти (96 стартираха в Етап 1), 14 (16) […]