Господин Крусев, наскоро поехте един от най-тежките ресори в Столичната община – транспорта. Какви са първите стъпки, които ще предприемете?
– Транспортът действително се явява един от най-важните ресори в Столичната община. Съзнавам отговорността и предизвикателството, пред което се изправям. Основната ми задача е да оправдая доверието, което кметът г-жа Фандъкова ми гласува, предлагайки ми да стана част от нейния екип. Една от първите задачи, които тя ми постави, е да се заема активно с контрола на ремонтите, които се изпълняват в момента.
Инвестиционната програма на общината в областта на транспортната инфраструктура е много голяма, обектите са сложни и включват цялостна подмяна на много инженерни мрежи и съоръжения. Много държим строителите да завършват с ремонтите навреме, но и да вършат работата си качествено. Затова и ще наложим санкция на строителите на бул. “Витоша”. Булевардът трябваше да е готов, но бяха открити нередности. Затова изпълнителите ще се санкционират.
Паралелно с това продължаваме и вече започнатите проекти по модернизация на обществения транспорт. Ще подменим много превозни средства на градския транспорт. До края на годината трябва да завършим и центъра за управление на трафика, който ще намали задръстванията в града.
– Вие наследихте поста, след като се разрази скандалът с “депутатските спирки” и се появиха съмнения около начина, по който е спечелена обществената поръчка за изграждане на навесите на спирките. Как да сме сигурни, че сценарият няма да се повтори?
– При работата ми на поста ще има абсолютна прозрачност към всичко, което се случва в ресора. Отговорност и почтеност ще са сред основните изисквания, които ще имам към колегите си, като се надявам това да бъде достатъчно обществото да се убеди в правилността на начина, по който се използва общественият ресурс.
– Спекулира се с възрастта ви – на 27 години сте, а вече сте заместник-кмет. Как ще отговорите?
– Наясно съм със спекулациите и резервираността, които някои хора изразяват относно възрастта ми, и ги разбирам. Това може само да ме мотивира да работя още по-усилено и с резултатите от работата ми не само да оправдая доверието, което кметът ми гласува, но и да оборя всички скептици. Имам опит в управлението на различни проекти, свързани с транспорта. Наясно съм и с тежестта и отговорността, които моят пост крие, но вярвам, че заедно с колегите ще продължим успешно всички започнати проекти, както и ще успеем да реализираме нови. Основната ни цел е столицата да се превърне в зелен град с устойчив обществен транспорт, който щади природата.
– Ще затегнете ли контрола над дейността на Центъра за градска мобилност? Как?
– От няколко дни Центърът за градска мобилност има ново ръководство, избрано от Столичния общински съвет. Те също са млади хора с много идеи. Те също имат нелеката задача да реформират дружеството и да върнат доверието на гражданите в него. Вярвам, че това ще се случи в кратки срокове и с общи усилия с колегите от ЦГМ ще успеем да модернизираме системата на обществения транспорт и да го превърнем в основен фактор за прогреса на София както в икономически, така и в социален аспект.
– Темата с ремонтите в столицата е неизбежна. Работата по кои улици се очаква да приключи по-рано от очакваното?
– Имам уверение от строителите, че ремонтите на бул. “Владимир Вазов” и “Ботевградско шосе” ще успеят да приключат предсрочно преди началото на учебната година. Това е изключително важно за нас, защото знаете, че след 1 септември трафикът в града се увеличава чувствително и всякакви ремонтни дейности по пътното платно предизвикват допълнително натоварване и задръствания. Строителите по всички обекти към момента се движат в срок, постоянно изникват проблеми от различно естество, но с общи усилия успяваме да ги разрешим, така че да не се изостава от предварително заложените срокове.
– Следите ли работата на изпълнителите?
– Да. Всеки ден правя посещения на обектите. Освен това там, където се работи, постоянно присъства инвеститорски контрол и строителен надзор. Въпреки това държа лично да следя различните етапи на строителство, защото, както вече казах – това е и една от основните задачи, които кметът Фандъкова ми постави. Качеството е основното изискване, което Столичната община като възложител има към строителните фирми, и затова следим непрекъснато всичко да е наред.
– На какъв етап е реконструкцията на бул. “Черни връх”?
– По бул. “Черни връх” в момента се работи по инженерните мрежи. Под булеварда преминават изключително много кабели, водопроводи, газопроводи и др., които се изместват. Работата е изключително комплексна и изисква висока степен на координация между различни структури. Работите вървят според предварително утвърдените срокове и имам уверението на строителя, че при благоприятни метеорологични условия обектът ще бъде завършен навреме.
– Докъде стигна процедурата около изграждането на тикет системата?
– Процедурата за изграждане на тикет система на обществения транспорт е основен приоритет и предизвикателство, което предстои да започне. Възложител по тази обществена поръчка ще е Центърът за градска мобилност. Предстои търгът да се обяви в най-кратки срокове.
– Как новата система ще изчислява колко ще струва едно пътуване с градския транспорт – по изминато разстояние или според времето, прекарано в превозното средство?
– Системата ще има техническата възможност да определя цените и според време, и според изминато разстояние. Това решение обаче предстои да се вземе от Столичния общински съвет.
– Вие сте ръководил екипа, който е изградил плана за градска мобилност. Какво се включва в него?
– Планът за устойчива градска мобилност е програмен документ, който определя развитието на градската мобилност в София. Той изследва всички представени документи в сферата на мобилността, като се вземат под внимание и се интегрират идеи и препоръки. Паралелно с това ще се направят и подробни проучвания на трафика в града, както и на всички модели на придвижване. Планът за устойчива градска мобилност се явява като пътна карта за развитието на транспорта през идните години и като такъв е основният документ в сектора на транспорта и мобилността в града.
– Предстои да се избере концесионер за изграждане на обществени станции с колела в централните части на София. Велотрасетата обаче все още не са готови. Предвиждате ли стъпки в тази посока?
– Развитието на велотранспорта е един от основните приоритети на Столичната община. Като бързина и екологичност този вид транспорт е незаменим и ще положим всички усилия да го направим по-привлекателен за хората в София. При всяка реконструкция на основен булевард или улица в града залагаме изграждането на велоалея. В момента такава се изпълнява по бул. “Витоша”. Тя ще свърже НДК с Южния парк. Изграждаме велоалея и по ул. “Обиколна” в “Дружба”, която стига до метростанцията. Заедно с арх. Здравков активно коментираме изграждането на изцяло нови велотрасета, които ще ни позволят да развием инфраструктурата за колоездачи. Искаме да се изгради интегрирана система от свързани трасета, която да позволява на хората да използват велосипед като ежедневен начин на придвижване в градска среда.
Нашият гост
Евгени Крусев е новият заместник-кмет с ресор транспорт в Столичната община. Той е на 27 години и е завършил специалност “Обществени комуникации и информационни науки” в Университета за национално и световно стопанство (УНСС). Има магистратура по “Транспортно планиране и инженеринг” от университета Napier в Единбург.
Занимава се с транспорт от 5 години и е участвал в изготвянето на плана за устойчивост на градската мобилност в столицата. Работил е като експерт в отдел “Международни програми, проекти и обществени поръчки” в Центъра за градска мобилност.
Източник : www.trud.bg