Големи фирми български превозвачи с автомобили са изравнили заплащането с европейските транспортни фирми и назначават хора и без ден трудов стаж, като предлагат месечен доход между 1400 и 1700 евро, но по всичко изглежда че не стига или пък няма кой да го вземе. Наскоро една от тях пусна обява, че търси шофьори. До нея има друга – голяма логистична фирма от Великобритания търси водачи клас С+Е със заплата между 3500 и 4000 евро и започване на работа веднага. В друга обява за Германия възнаграждението е 2000-2100 евро, за Дания – до 3500 лв. на месец. Пълно е с обяви, че се търсят български шофьори на тирове за Холандия, Испания, Германия. А за Великобритания – и таксиджии. И в България търсенето е сериозно. Едно от предложенията в обявите е за личен шофьор на интелигентен работодател, който цени служителите си. Могат да се изброят още десетки обявления, но кандидатите са малко. Вчера назначих млад човек с нула стаж, дава пример Ваньо Алексиев, собственик на една от големите български транспортни фирми. „Ще го пратя в екип с опитен шофьор и да се учи", казва той. От сдружения на превозвачите казват, че не достигат към 2000 шофьори Пресмятат, че извън държавата работят над 6000. Около 3000 от тях са регистрирали свои фирми и превозват стоки между страните в ЕС.Има доста в Испания, а в Швеция са 1000-1200 шофьори със собствени фирми, казва Красимир Лалов от едно от сдруженията на превозвачите. Има българи с транспортни фирми и в Белгия, Холандия, Германия. „Никой не може да ти забрани – правиш си фирма и започваш да работиш", казва той. Други 3000 шофьори работят или за нашите превозвачи с фирми в европейски градове, или към немски, британски, холандски, испански транспортни или спедиторски компании. Либерализацията на транспорта в Европа е причината за недостига на шофьори у нас. И причината доходите им и в България да подгонят европейските. 1400 евро е доходът на шофьор, който вози стоки между България и страни в ЕС, а 1700 евро е за водач, който прави курсове между Испания и Великобритания, Германия и Италия, обяснява голям български превозвач .Няколко големи наши фирми имат представителства в Лондон, Париж, Барселона, за да могат да си управляват камионите. На въпрос защо е тази разлика в заплащането, от бранша отговарят, че едно е да отсъстваш от България за 12 дни, друго е 3 месеца да караш камиона между европейски градове. По-малки фирми със седалище в България пък се прикачат към големи спедиторски и возят техните пратки из цяла Европа. Шофьорите им или спят в камионите да пестят от командировъчни, или фирмата е наела квартира, за да отсядат там. Българските шофьори имат имидж в Европа още от времето на СОМАТ. Според превозвачите големите спедиторски фирми търсят българските транспортни компании, защото им излиза по-евтино Ако на една немска фирма се плащат по 1,80-1,50 евро на км, на българските броят 0,95 евро. Няколко превозвачи казват, че има и друга тенденция. Фирми от Европа регистрират камиони у нас. Холандска компания например открила фирма в Севлиево, гърци пък масово регистрирали фирми и вадели лицензи за международни превози в България. Тази тенденция беше преди 2 години, казва обаче шефът на автомобилната администрация . Законът бил по-либерален, докато сега изискванията се затегнали – всеки с лиценз трябва да има гараж за всеки камион , сервиз, обслужване. Проверяват го всяка година за финансова стабилност и още куп изисквания. Според Цветанов е имало бум на вадене на лицензи от гърци със седалище в Благоевград, но вълната е отминала. На някои отнехме лицензите, казва той. За 8 месеца са наети 23-ма водачи от Македония и Сърбия 70 000 са регистрираните камиони за международен превоз у нас, според Цветелин Цветанов , шеф на автомобилната администрация, като уточни, че не всички извършват превози, на някои може банката да е взела камиона, други да возят в България, независимо че имат лиценз на общността , държат го, за да го ползват при необходимост. Обикновено на всеки втори камион от тези 70 000 има по двойка водачи, които се сменят. Така че у нас шофьорите за международен превоз на товари би трябвало да са към 100 000. Превозвачите казват, че изходът им е да започнат да внасят шофьори. Справка колко чужди шофьори от държава извън ЕС са получили сертификат за работа, показва за 2014 г. че автомобилната администрация е издала 8 сертификата на чужди водачи. 5 за шофьори от Македония, 2 от Турция и 1 от Русия. За осемте месеца на 2015 г. са издадени 23 сертификата, близо 4 пъти повече. 22 са за шофьори от Македония и 12 за водачи от Сърбия. Не може обаче да се каже дали наши компании са наели водачи от страни в ЕС, тъй като за тях не се изисква сертификат. Към 4000 лв. инвестиция, за да се подкара тир Според превозвачи средната възраст на шофьорите у нас е 50 години. Търсят се опитни и отговорни хора. В обява на наш превозвач се казва, че наемането може да стане само ако шофьорът осигури връзка на новия с предишния работодател. Даваш му 40-тонен камион , който не може да кара в Европа както си иска, освен това му се поверява стока, казват собственици на фирми. Да се качи млад човек зад волана на тежкотоварен камион, се иска преди това да е направил сериозна инвестиция. Първо трябва да се вземе категория В, курсът е между 600 и 800 лв. Следващата стъпка е категория С, цената на курса е пак толкова. Следва най-търсената категория С+Е, цената е пак между 600 и 800 лв. Обучението за карта за квалификация на водача е между 400 и 800 лв., самата карта струва 80 лв .Дигиталната карта (за тахографа) се придобива срещу 130 лв. Обучението за превоз на опасни товари е към 300 лв., а картата ADR струва 60 лв. Явяването на психотест в зависимост от районите в страната е между 30 и 50 лв. Така първоначалната инвестиция, която трябва да направи един млад човек, е към 4000 лева. Това е проблем. Някои фирми плащат за обучение, но пък после шофьорите им заминавали за чужбина.
Източник в. 24 часа