Няма влак, няма проблем

 

Железопътният транспорт е един от приоритетите на Европейския съюз до 2020 г. Причините са ясни – по-евтин, по-екологичен и намалява опасностите от катастрофи по шосетата. Затова Европа е готова и дава пари за модернизация на жп мрежата в целия съюз.

Чудесна възможност за България, в която влаковете се движат със средна скорост от 40 км/ч при 160 км например в Германия!

Със сигурност е такава, но се оказва, че използването й у нас минава през… спиране на влакове. Точно това се случи с ремонта на 80 км жп път между Нова Загора и Айтос по европроект. Докато стане обаче, заради ремонта автоматичната сигнално-охранителна система при движението временно е демонтирана и коловозите се управляват ръчно от стрелочниците. В резултат пътнически влакове по тази линия на три пъти за по-малко от три месеца на косъм се разминават от катастрофа.

Последният и най-сериозен случай доведе до неочаквано управленско решение на транспортния министър Ивайло Московски. Той разпореди изцяло да спре движението на влаковете по това трасе и докато трае ремонтът, пътниците на БДЖ да се прекачват на автобуси между Нова Загора и Айтос. Само си представете тази сцена в навечерието на коледните празници!

Вярно е, че най-важното е сигурността на пътниците. Но ако осигуряването й минава през спиране на влаковете, за какво говорим?

Ако се абстрахираме от логичния въпрос толкова ли не могат да се намерят читави стрелочници, та е нужно да се тормозят пътниците, и в този случай, както и в много други, говорим за едно и съшо нещо – за недовършените реформи. Защото, ако бяха завършен, сигурно щеше да има средства и за нова техника, и за подготовка на персонала, включително на стрелочниците.

Звучи тривиално, но е вярно. Точно това ръководство на министерството и на железниците в предишния си мандат започна мащабна реформа, чиято цел беше да намали огромните задължения на БДЖ. През 2010 г. железниците имаха 817 млн. лв. задължения, сведени сега до около 500 млн. лв. Ликвидираха се дъщерни фирми посредници, бяха продадени ненужни вагони, несвойствени дейности се прехвърлиха на външни фирми. Опитът да се приватизират товарните превози доведе до челен сблъсък със синдикатите.

Сега новият стар управленски екип декларира намерение да извади мерките си от фризера и да ги продължи. Остава да го видим в действие.

Източник: в. Труд, 19.11.2014

ЖП транспорт

Железничари с отворено писмо до транспортния министър

На дневен ред може би е необходимо предприемането на стъпки за изготвяне и приемане на национална транспортна политика, както и актуализиране на търговските политики в железопътните дружества с цел привличане […]

ЖП транспорт

Бившият директор на НКЖИ Красимир Папукчийски стана зам.-министър на транспорта

Със заповед на министър-председателя Гълъб Донев са назначени трима заместник-министри. На длъжността заместник-министър на транспорта и съобщенията е назначен Красимир Папукчийски. Заемал е различни ръководни длъжности в Национална компания „Железопътна […]

Автомобилен транспорт

АПИ обяви обществена поръчка за проект на магистрала “Гюешево – Дупница“

Агенция „Пътна инфраструктура“ днес стартира обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план – парцеларен план за изграждането на автомагистрала „Гюешево […]