ÖBB, DB, SBB и SNCF обявяват сътрудничеството за нощни влакове в цяла Европа Nightjet

АВСТРИЙСКИТЕ федерални железници (ÖBB), Германските железопътни линии (DB), Швейцарските федерални железници (SBB) и Френските национални железници (SNCF) подписаха споразумение за по-тясно сътрудничество за развитие на услугите за нощни влакове в цяла Европа, започвайки с четири нови връзки Nightjet.

Новите услуги ще свържат 13 европейски града:

• декември 2021: Виена – Мюнхен – Париж и Цюрих – Кьолн – Амстердам

• декември 2023: Виена / Берлин – Брюксел / Париж

• Декември 2024: Цюрих – Барселона.

Услугите Цюрих – Амстердам и Цюрих – Барселона бяха обявени преди това от ÖBB и SBB през септември, заедно с услугата Цюрих – Рим, която според ÖBB също ще започне през декември 2024 г.

Споразумението е подписано от изпълнителните директори на DB, д-р Ричард Лутц; ÖBB, г-н Andreas Matthä; SNCF, г-н Жан-Пиер Фаранду; и SBB, г-н Vincent Ducrot. На пресконференция, обявяваща споразумението, присъстваха и министърът на транспорта на Германия г-н Андреас Шойер, австрийският федерален министър на климатичните действия, околната среда, енергетиката, мобилността, иновациите и технологиите, г-жа Леоноре Гюслер и френският държавен секретар по транспорта г-н Жан- Баптист Джебари.

Новите услуги са първата стъпка към пресъздаване на мрежа Trans Europe Express (TEE), идея, предложена от Scheuer през септември като наследник на оригиналната мрежа TEE, създадена от френски, немски, швейцарски, холандски, люксембургски и италиански железници през 1954 г.

 „С TEE 2.0 и атрактивни оферти за нощни влакове по железниците, в бъдеще ще бъдем още по-благоприятни за климата и околната среда в Европа“, казва Scheuer. „Това е много конкретен резултат от нашата железопътна среща на върха и нашето председателство на Съвета на ЕС.“

„Водещите европейски железници обединяват сили за нощния влак“, казва Лутц. „Това е добър ден за климата, нашите клиенти и нарастващата заедно Европа в железопътния транспорт. Нощните влакове са бизнес между партньорите. Ако всяка железница правеше „малко нощен влак“, никой нямаше да получи помощ. Решението е ясно разделение на труда, вградено в истинска екипна игра. „

„Само чрез интензивно сътрудничество между железниците в Германия, Франция, Швейцария и Австрия можем значително да разширим мрежата Nightjet и по този начин да предложим още по-благоприятна за климата мобилност в Европа“, казва Matthä. „С Париж, Берлин, Амстердам, Брюксел, Цюрих, Виена и Барселона, още повече европейски метрополии в бъдеще ще бъдат свързани за една нощ с Nightjet по екологичен начин.“

„Това сътрудничество е добра възможност за SNCF да допълни националната си услуга за нощни влакове с международна оферта“, казва Фаранду. „Нощните влакове са исторически за SNCF. Интересът и ентусиазмът на пътниците и властите е голям, защото тези влакове са от съществено значение за свързването на нашите региони. Убедени сме, че заедно с нашите европейски партньори можем да се възползваме от опита на Nightjet, за да популяризираме атрактивна европейска услуга за нощни влакове. “

„Разширяването на международните дневни и нощни железопътни услуги е много важно за Швейцария,“ казва Дюкро. „Това сътрудничество сега ще ни позволи бързо да приложим нашите планове за разширяване. По този начин в сегмента на нощния трафик ще разширим обхвата на услугите от Швейцария от шест на 10 линии до 25 дестинации до 2024 г. Това е много важен принос за насърчаване на благоприятна за климата мобилност. „

Алиансът на новите участници в железопътния пътнически транспорт (AllRail) заяви, че макар да вярва, че нощните влакове могат да се върнат като устойчива алтернатива на полетите късно вечер и рано сутринта, моделът, предложен от националните оператори, се провали в миналото и частните оператори трябваше да бъдат включени.

„Може да изглежда, че колкото повече нови услуги, толкова по-добре“, казва генералният секретар на AllRail, г-н Ник Брукс. „Но Европа не трябва да попада в този капан. В тази ера на Зелената сделка рискуваме публичните пари да убият частните инвестиции. „

Чешкият частен оператор RegioJet, който управлява нощни влакови услуги в Чехия, Словакия, Унгария и Хърватия, заяви, че е важно стратегията за общоевропейски нощен влак да включва повече играчи, за да стане по-привлекателна за пътниците в цяла Европа.

„Напълно подкрепяме подобна инициатива – ако тя се основава на отворен достъп до инфраструктурата, независими канали за продажби и справедливо прозрачно финансиране за всички, които искат да се присъединят“, казва операторът.

През 2021 г. RegioJet планира нови връзки с нощни влакове до Полша и Украйна, последвани от други европейски страни. Операторът стартира овърнайт услуги през юни между Прага и хърватския крайбрежен град Риека, през Пардубице, Бърно и Бржецлав в Чешката република, Братислава в Словакия и Корна в Унгария.

RegioJet казва, че услугата е превозила 65 000 пътници за три месеца, със средна заетост над 90%. Всички нощни услуги на RegioJet се извършват на търговска основа. Източник: https://www.railjournal.com/passenger/main-line/obb-db-sbb-and-sncf-announce-nightjet-collaboration/?utm_source=&utm_medium=email&utm_campaign=21763