Започна строителството на северния обходен път на Бургас, съобщи агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Трасето с дължина от 4.7 км и ще струва 57 млн. лв. с ДДС. Това означава, че цената на километър нов път ще е 12 млн. лв. За сравнение строящата се в момента магистрала „Хемус“ до Велико Търново струва по 10.5 млн. лв./км. Собственик на компаниите, които строят обхода на Бургас и на първия участък на „Хемус“ след пътен възел „Боаза“, е бившият шеф на пътната агенция Велико Желев.
Северният обходен път ще свърже магистрала „Тракия“ с летище „Сарафово“. По този начин ще бъде изнесен трафикът от центъра на Бургас към Поморие, Несебър и Слънчев бряг.
Средствата за изграждането на близо 5-километровата отсечка идват от републиканския бюджет. В края на юли Министерският съвет отпусна 12.9 млн. лв. за строителството на пътя, които трябваше да се усвоят до края на миналата годината, но това не се случи. За да не бъдат загубени парите те са прехвърлени с акредитив на изпълнителя – „Пътстрой Бургас“ ЕООД.
Срокът за изграждането на важната пътна връзка, която ще облекчи трафика през летните месеци е година и половина. Това означава, че пътят ще може да се ползва за Лято 2022.
Заради започването на строителните работи до 50 км/ч е ограничено движението в близо 800 м участък от първокласния път Ветрен – Бургас (от км 493+135 до км 493+928), при селскостопанския надлез, който е в урбанизираната територия на Бургас. По този начин ще се осигури безопасния вход и изход на строителните машини до обекта, посочват от АПИ.
Проектът
Северният обходен път ще започва при 230-ти км на главния път Сарафово – Бургас, непосредствено след Атанасовското езеро и в близост до настоящото кръстовище.
Той ще преминава на запад заобикаляйки езерото, а след това ще се насочва към пътя Ветрен – Бургас и ще завършва при 493-ти км на първокласния път при селскостопанския надлез.
Отсечката ще бъде с две платна, разделени със средна разделителна ивица, с по две ленти за движение в посока и банкети, както и локални платна.
Връзката на новото трасе със съществуващата пътна мрежа ще се осъществява чрез 4 пътни възли.
Изграждането на северния обходен започна с подготовка на строителната площадка, отстраняване на хумуса и изкопно-насипни работи по директното трасе.
Строителите
Това е една от малкото обекти през миналата година, за които пътната агенция обяви обществена поръчка. Това предизвика интереса на бранша, като 10 кандидати подадоха оферти, но до отваряне на ценовите предложения бяха допуснати само четири фирми. Това бяха „Инжстройинженеринг“, „Джи Пи Груп“, АБ и „Пътстрой Бургас“.
Поръчката беше спечелена от „Пътстрой Бургас“, която даде най-ниската цена от 57 млн. лв. с ДДС и получи максималните точки за техническо изпълнение. Цените на останалите трима кандидати бяха много близки една до друга и с около 5 млн. лв. по-високи от тази на победителя.
Договорът с „Пътстрой Бургас“ е подписан на 31 октомври 2020 г. и е на стойност 57 025 630,16 лв. с ДДС.
Строителният надзор е възложен на обединение „Бургас 2020“, в което влизат „Пътконсулт 2000“ ЕООД, „Ен Ар Консулт 2000“ ЕООД и „Три Ес“ ЕООД. Техният договор е за 673 200 лв. с ДДС.