Очакват тол системата отново да се забави

През март 2020 г. няма да има готовност за внедряване на тол системата у нас. Това мнение изрази Димитър Димитров от Камарата на автомобилните превозвачи в България пред  Bloomberg TV Bulgaria. Според Димитров има необходимост от свиване на обхвата на системата и покриване единствено на магистралите и пътищата I клас, които са част от международни коридори. „Такъв е и европейският пример“, коментира той. Според Димитров всички държави в Европа започват да въвеждат тол системата с доста по-малък обхват. 6 хил. км, които за момента е предвидено да се обхванат у нас, са около 20% от републиканската пътна мрежа. Гостът посочи, че системата би трябвало да бъде въведена за всички превозни средства. Съседните на България страни, с изключение на Унгария, имат тол система, но тя е валидна за всички –  и леки, и тежкотоварни автомобили, твърди браншовикът.

Както е известно, стартът на „печатницата за пари“ беше отложен от 16 август 2019 г. за 1 март 2020 г. Причината бе, че все още не се знае какъв ще е обхватът на платените пътища и таксите за тях. А сега се оказва, че и нормативно държавата не си е свършила работата с промени в наредби съгласно изискванията на закона. Не са готови и дигиталните карти за таксуване. Това стана ясно от писмен отговор на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова до депутатите от БСП Георги Свиленски, Димитър Данчев и Любомир Бонев, даден преди месец.

Дигиталната карта за таксуване на камионите и автобусите все още не е готова. Причината за това се оказват поставените пътните знаци за начало и край на населеното място (№11 и №12). Направена проверка на терен установила, че голяма част от тях се намират на места, които не съответстват на действащия общ или подробен устройствен план. Освен това предстои да се въведат нови пътни знаци, за които ще се изисква плащането на е-винетка или тол такса. За целта е предприета промяна в Наредба №18 от 23 юли 2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци. Те ще се поставят на мястото, от което възниква задължението за плащане на такса, и съответно имат отношение към цялостната организация по въвеждането на електронната система за събиране на пътни такси. Промените в наредбата за пътните знаци бяха публикувани на 9 септември и тепърва предстоят да бъдат приети. След това ще трябва да се обяви поръчка за изработването им. Към момента регионалното министерство няма яснота колко пари ще са нужни за това, защото не знае обхвата на платените пътища за тировете.

Освен това изпълнителят на тол системата, австрийската фирма „Капш“, се бави с преоборудването на съществуващите рамки по пътищата, през които ще се засича тол таксуването. Съгласно договора „Капш“ трябва да ги дооборудва до 9 февруари 2020 г. От тези 95 трафик рамки около 50 са на автомагистрали. Това означава, че тестването на самата система не е в пълен обхват.

duma.bg