Тежки времена се задават за изпълнителния директор на "Летище София" Христо Щерионов. В петък (29 юли) парламентът с уникално единодушие – 129 гласа "за" и нито един "против", одобри предложението на бюджетната комисия Сметната палата да провери дейността на държавното дружество. До този ход се стига изключително изненадващо, тъй като по принцип предложението трябваше да мине първо през парламентарната транспортна комисия, където да се състои същинският дебат за управлението на най-големия ни международен аеропорт през последните няколко години. Нейното заседание не се състоя, но въпреки това възлагането на одита бе вкарано като първа точка на последното заседание на депутатите преди лятната им почивка по предложение на народния представител от БСП Румен Гечев.
Реално дебат в пленарната зала нямаше. В мотивите на решението се посочва, че се наблюдава тенденция към понижаване на финансовите показатели на "Летище София" – въпреки вложените през последните няколко години инвестиции. Изтъква се също, че през 2015-а приходите надхвърлят 118 млн. лв., а печалбата е едва 5.6 млн. лева. За сравнение – през 2007-а положителният финансов резултат е 21.8 млн. лв., през 2008-а – 30.2 млн. лв., през 2009-а – 14.9 млн., през 2010-а – 15.3 млн. лв., а през 2011-а – 12.2 млн. лева.
Самият одит ще обхване периода от 1 януари 2013-а до 30 юни 2016 година. Тоест ще се нищи основно управлението на Христо Щерионов, който пое ръководството на аеропорта в края на юни 2013-а, както и последните шест месеца от управлението на предшественика му Веселин Пейков. В интерес на истината първоначалното предложение бе одитът да започне от 1 януари 2014-а., но срокът бе "дръпнат" назад по изричното настояване на Румен Гечев. Червеният депутат акцентира върху обстоятелството, че през март 2013-а "Летище София" е продало свой терен от 160 декара за 7 млн. лв. на "Хемус Ер", която дължала 50 млн. лв. на държавата. По това време кабинетът "Борисов 1" вече е в оставка, но дава съгласие да бъдат продадени идеални части от имота, отреден за "карго, кетъринг, обслужване на самолети и инженерни системи, трафопост и митница". Мотивите му са, че "интензивното и разкъсано застрояване върху терена, както и изградената транспортна инфраструктура възпрепятстват "Летище София" ЕАД да изгражда в имота сгради и съоръжения", а "Хемус Ер", притежаваща идеални части в същия имот, имала желание да придобие дела на държавното дружество.
Щеше да е още по-интересно, ако управляващите бяха върнали инспекцията с още една година назад, например от началото на 2012-а. По това време в борда на аеропорта имаше две твърде любопитни фигури – Валерий Томов и Димитър Богданов. За първия се говори, че е близък до Делян Пеевски още от времето, в което Пеевски отговаря за Държавната агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Той влезе в съвета на директорите на летището с решение на Ивайло Московски от 1 юли 2011-а и бе освободен на 4 октомври 2012-а. Бившият транспортен министър Петър Мутафчиев преди време заяви, че Томов остава неофициално там още две години, разполагайки с кабинет и шофьор.
Димитър Богданов пък се оказа сред ВИП-клиентите на КТБ, където със съпругата му Биляна са имали над 11 млн. лв., които са успели да спасят преди затварянето на банката. Той е смятан за доверено лице на Александър Сталийски от кръга "Котараците", както и на … Делян Пеевски. Медийни публикации свързаха преди време Богданов с искания от президента на компанията ANJ Group Ян Аронов подкуп от 1 млн. лв. от името на премиера Бойко Борисов.
Така или иначе тежката дума на парламента вече е казана. Сметната палата ще извърши одита в периода 1 септември 2016-а – 28 февруари 2017-а, а докладът й трябва да бъде внесен в Народното събрание до 31 март следващата година.
Източник : www.banker.bg