Депутатът от ДСБ и бивш общински съветник Вили Лилков определи като отказ от национален и регионален интерес отпадането на проекта за железопътната линия Монтана – Медковец от процедурите за кандидатстване за евросредства. Утре е крайният срок за подаване на формата за кандидатстване за този проект.
Депутати с отношение към Северозападна България ще изготвят отворено писмо до премиера и ще го поканят на сериозен разговор за региона, съобщи Вили Лилков. Ако не се вземат мерки, дегенерационните процеси на Северозапада скоро могат да започнат да заразяват и други региони, прогнозира той.
От общо 405 млн. евро европейски средства 85% ще бъдат безвъзмездни и на такъв голям процент едва ли ще можем да се надяваме през следващите години, каза пред БНР Лилков. "Вместо да получим такъв голям грант безвъзмездно, ние го заменяме с няколко по-дребни проекта. Това е отказ от национален интерес и от европейски приоритет, тъй като този коридор е един от 9-те приоритетни еврокоридора, за които Европа много настоява да се развият", добави той.
По проекта е работено много дълго, повече от 12-13 години и България е настоявала за него, а сега изведнъж се отказва с мотив, че е нерентабилен, подчерта Вили Лилков. Сред ползите от подобен проект той посочи съкращаването на пътуването по линията Видин – София от пет на три часа, като значително ще се увеличи скоростта, ще има растеж в цената на недвижимите имоти в региона и по-висока заетост за местните хора.
2300 автомобила дневно преминават пред Дунав мост 2, посочи Лилков и нарече този трафик уникален. Това трасе има стратегическо значение. Ако не започнем да модернизираме това трасе от коридор Ориент-източно-средиземноморски, ако продължаваме да нехаем, Гърция ще прехвърли своя жп трафик вместо през София като транспортен хъб през Македония и Сърбия. Румъния също разчита на това трасе за свързването си с Европа, отбеляза депутатът.
С 40% се е увеличил трафикът по Дунав мост 2, подчерта Веселин Кирев, според когото не си използваме кръстопътното положение. Той попита дали при изготвянето на документите този трафик е взет предвид и допълни, че Кохезионният фонд за по-слаборазвитите страни е създаден точно за да подпомага нерентабилните проекти.
Директорът на "Стратегическо развитие и инвестиционни проекти" в Националната компания "Железопътна инфраструктура" Мария Чакърова обясни, че проектът е отпаднал, защото са се променили някои от основните правила за изготвяне на проектите, като определящ сред тях е анализът на прогнозите за трафика. Когато тези прогнози бяха актуализирани, за да бъде изготвен документът, показващ жизнеспособността на инвестиционните проекти, се оказа, че количеството на пътнико- и товаропотока не е достатъчно, за да покрие критерия "икономическа жизнеспособност", разказа Чакърова, запитана за мотивите, които са определили отпадането на проекта. Икономически неефективен проект няма никакъв шанс да бъде одобрен от европейските институции, подчерта тя.
Никой не се е отказал от реализацията на този проект, в момента сме избрали други проекти за кандидатстване. Решението не е политическо. Министърът беше изключително недоволен от крайния резултат, заяви още Чакърова. Сега по думите й се сблъскваме с политически коментари на експертно становище. Министърът не е министър само на Северозападен район и е принуден да избира онова, което е най-добро за територията на цялата страна. Той трябва да взима решения в националния интерес, не в регионален, коментира Чакърова.
Източник : www.dnes.bg