Утре от 10 часа, в сградата на БДЖ на ул. Иван Вазов №3, ще се проведе повторен търг за обявените за продажба 49 локомотиви и мотриси.
Представители на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт присъстваха на първия търг на 6 април и се надяват отново да бъдат допуснати да наблюдават провеждането на процедурата.
„Тогава, очаквано, нямаше подадени оферти, обясняват присъствали на търга от неправителствената организация. – Един потенциален купувач беше закупил документи, без да подаде оферта. Заседанието по търга продължи 10 минути. След това, служителите обясниха идеята за тайни търгове – като опитът им показва, че така се получават по-високи ценови оферти“.
На среща с ръководството на БДЖ „Пътнически превози“, управителят Димитър Костадинов се опитал да убеди представителите на Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт, че БДЖ има твърде много подвижен състав (300 локомотива в пътнически превози), а разчетите показвали необходимост от около 190, в това число и резервните.
От неправителствената организация са категорични, че въпреки това непрекъснато се отменят влакове поради липса на подвижен състав. Те настояват, че е необходим сериозен дебат, както за управлението на активите, така и за бъдещето на железницата.
„Коментира се и отпадналата необходимост от дизелови локомотиви по много от направленията, но ние обърнахме внимание, че е задължително да има резервни дизелови локомотиви, които да поемат влакове в случай на извънредни обстоятелства като например аварии по контактната мрежа, които не са толкова рядко срещани и водят до абсолютен хаос часове наред по жп мрежата. Обърнахме внимание на липсата на отговор на латвийската покана за посещение в Рижския завод, за който се надяваме все пак да се случи.
Надяваме се, че поне част от старите мотриси на БДЖ могат да се използват и реновират с всички европейски сертификати.
Това би било значително по-ефективно (като разход на енергия), отколкото същата работа да се извършва от един много по-мощен локомотив, с 2-3 вагона за пътническите влакове, посочват от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.
Специално бе обърнато внимание на част от подвижния състав обявен на търга, за който се знае, че е годен (напр. маневрен ел. локомотив серия 61), за който имахме съмнения, че е подготвен за закупуване от заинтересована страна. Отговорът бе, че от ръководството на БДЖ нямат подобна информация.
Източник : www.news.bg