Първият български жп превозвач пробива на гръцкия пазар

Първият частен железопътен превозвач у нас – „Българска железопътна компания“ АД (БЖК) проби на жп пазара в Гърция, съобщи economic.bg. Новината бе потвърдена от Нели Райкова, изпълнителен директор на дружеството.

„Вярно е, че направихме няколко влака, но преди това доста дълго време ни се наложи да почакаме, докато гърците решат да подпишат договор за предаване и приемане на вагони през границата с частните жп превозвачи“, обясни Райкова.

По нашите географски ширини за трансграничната либерализация на жп пазара, която да позволява цели товарни композиции – локомотиви и вагони, свободно да преминават през границите, все още се говори само в бъдеще време. Затова локомотивите на БЖК са транзитирали вагоните, натоварени с индустриални стоки от Централна Европа, от сръбската до гръцката граница, където те били прикачени към гръцки локомотиви.

„Направихме тестово няколко влака и сега очакваме нашият клиент да реши дали да продължи тази практика вече с редовни превози“, коментира Нели Райкова. „Така че това не е кой знае какво грандиозно постижение, но все пак е някакъв пробив“, добави тя.

БЖК е първият национален частен жп карго превозвач в България. Дружеството е създадено през 2004 г. с изцяло частни капитали – български, румънски и белгийски. От началото на тази година компанията е изцяло румънска собственост – на Grampet Group, една от най-големите групи в Източна Европа в областта на жп услугите. Тя е и първата жп компания, член на Транскаспийския международен транспортен коридор – алтернативата на „Пътя на коприната“, и преди 5 месеца подписа договор с казахстански морски оператор за контейнерни превози между Централна Азия и ЕС. Засега те са между Батуми и Констанца, но се очаква в недалечно бъдеще част от тях да преминат и през пристанищата на Варна или Бургас.