Пътническите железопътни превози в България са намалели с около 70% от 1995 година, сочи нов доклад на Европейската комисия за развитието на жп сектора в ЕС. Подобен спад се наблюдава и в Литва и Румъния. За разлика от тях, държави като Великобритания (+70%), Швеция (+42%) и Франция (+37%) отчитат значителен ръст.
Вътрешни и международни превози
През 2011 година вътрешният жп трафик е бил 94% от общия в ЕС. Дания (+15%), Литва (+12%) и Люксембург (+9%) отчитат най-голям ръст в пътническите превози, докато в България намалението е около 10%. Международните превози в страната обаче са спаднали с 50% между 2010 и 2012 година.
В доклада се отбелязва ръст в международните пътнически превози с 13% за 2012 година. Финландия е сред водещите страни, благодарение на високоскоростния влак между Хелзинки и Санкт Петербург. Най-силен спад е отчетен в Ирландия (-78%) и Хърватия (-75%).
Товарни превози
Докладът показва значително значение на международния товарен трафик. Почти половината от международните жп превози в ЕС са товарни. В Белгия, Холандия и Балтийските републики около 70% от трафика е от международни товари. Във Великобритания обаче този дял е едва 2%.
Данните за България от 2007 година насам показват спад от над 50% в товарните превози.
Като цяло жп товарните превози в ЕС са се увеличили с 10,9% през 2012 година, като най-голям ръст се отчита в Холандия (+76%), Дания (+71%) и Великобритания (+66%).
Финансиране и конкуренция
Железопътният сектор в ЕС разчита на публични субсидии в размер на 36 млрд. евро за 2012 година, като приходите от търговска дейност на компаниите в сектора са почти същата сума.
Докладът подчертава значението на конкуренцията за по-ниски цени и по-добро качество на услугите. Например, цените по високоскоростния маршрут Рим — Милано са с 25-40% по-ниски, благодарение на конкуренцията между два оператора. За сравнение, по маршрута Мадрид — Барселона, който все още не е либерализиран, цените остават високи.