Пътят на чиновническата безотговорност

Една обърната цистерна показа на хиляди шофьори грозното лице на неподдържаните регионални пътища

Михаил Рангелов

Вече на няколко пъти в коментари и като пример споменавам като пример на чиновническото безхаберие един третокласен път. Той започва на 400 метра от рождената къща на един от най-големите български писатели Елин Пелин в село Байлово и теоретично свързва съседното село Смолско с благата на човешката цивилизация. Казвам теоретично, защото това е път, по който е опасно да се движиш дори и пеша, тъй като човешките глезени не са пригодени за нормално ходене по подобен лунен пейзаж. Изграден преди 30 години, пътят, наречен по чиновнически ІІІ-6004, никога през съществуването си не е ремонтиран.

Ами на кой му трябва този път, сигурно са си казвали навремето чиновниците, а сега си го повтарят вероятно техните наследници в Пътната агенция. Една шепа селяни, които от високите прозорци на бул. Христо Ботев изглеждат едни такива малки и направо да не повярваш, че съществуват.

Само че не щеш ли, навръх националния празник една цистерна с кислород взе че се преобърнала до село Буново. Целият подбалкански път – затворен а обхода минава откъде – точно така – през споменатия ІІІ-6004 и неговия лунен пейзаж. Трябва да си призная, че не бях виждал отдавна хиляди коли да се движат със скоростта на пешеходци, а отвреме на време пътниците да слизат да си правят селфита с дупките на пътя.  А шофьорите, особено тези, които по някое време си счупиха колите, започнаха да гледат от не толкова веселата страна на целия случай. И започнаха едни приказки по адрес на шефовете на пътната агенция, на строителната министърка, че и на премиера, ама някак си не е удобно да ги цитираме. Че Симитли би изглеждало като хорце в детска градина в сравнение с това, което би се случило, ако случайно някой от тях се появеше на пътя.

А това, което щеше да е смешно, ако не беше тъжно е, че от догодина този път ще бъде включен в мрежата на ТОЛ системата. И ако случайно някой камион реши да мине по него, шофьорът му ще трябва да плаща. По 35 стотинки на километър.

Преди няколко години сегашният лидер на БСП Корнелия Нинова се оказа един от малкото политици, които се опитаха да зададат въпроса – Къде са парите за ремонт на пътя. Оказа се, планове, разрешения и всичко необходимо за строителството са били готови още 2007 г. Дори е бил избран и изпълнител на ремонта. Две години по-късно обаче Пътната агенция спира процедурата с познатия мотив – пари няма. От отговора на министър Павлова, вече през 2015 г. става ясно, че пари така и няма да се намерят, а жителите на Смолско, както и преминаващите периодично транзит будали (включително и аз) могат да пият една студена вода.

Когато си принуден да минаваш редовно през подобен път оправданието "няма пари" не работи. Някак си звучи като един вид опит за извинение на чиновническата безотговорност. А пари могат да се намерят, стига да има желание – ако отгърнете една страница по-назад на списанието ще видите как този въпрос е решен от Путин в Русия, а именно повече средства – чрез увеличаване на парите от акциз на бензина. Умно и елегантно решение, което ние от Форума за балкански транспорт и инфраструктура се опитваме да предложим в последните две години. За съжаление отсреща се намират същите дебели кратуни, които се опитват да вкарат безмислената система за ТОЛ такси със спътниково следене.

А докато от регионалното министерство и пътната инфраструктура си търсят извинения да приберат колкото се може пари от шофьорите без да си вършат работата, път ІІІ-6004 си стои там – между Смолско и къщата на Елин Пелин. Като един своеобразен паметник на чиновническата безотговорност.

Автомобилен транспорт

Михаил Рангелов, главен редактор на Транспортал: За Украйна ще има план за възстановяване след войната, България задължително трябва да се включи в него

След приключването на войната в Украйна ще има нов план „Маршал“ за възстановяването на разрушенията. Средствата ще бъдат много големи и политиците в България задължително трябва да ни включат в […]

ЖП транспорт

ЕК одобри Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027

Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 беше одобрена днес от Европейската комисия. Това е първата голяма инфраструктурна програма за България, която е приета от Европейската комисия. Бюджетът на програмата е приблизително 1.61 […]

Воден транспорт

Турция вдига петкратно таксите за кораби през Босфора, транспортният министър с остра реакция след сигнал от бизнеса

България има само десет дни за реакция срещу решението на Турция да вдигне петкратно таксите за преминаване през Босфора, коментира пред Транспортал Стоян Новаков, бивш транспортен заместник-министър в правителството на […]