Пътят на колелото

 

Три примера от Европа, които подкрепят всички любители на придвижването с велосипед

Факт е, че колоездачите в България с право се чувстват така сякаш в градовете ни липсва прилична, безопасна и добре измислена инфраструктура за тях. Преглеждаме три примера от Европа, които подкрепят всички любители на придвижването с велосипед и дават правилна насока на мислене по отношение на функционалност и оригинален подход.

Холандците имат специално отношение към велосипедите и културата на каране на колело е издигната в национална характеристика. Повод за появата на Van Gogh-Roosegaarde – впечатляваща светеща нощем велоалея в малкото градче Нюнен в непосредствена близост до Айндховен – е честването на 125 години от смъртта на Ван Гог. Затова и мотивите в настилката наподобяват неговата картина "Звездна нощ". Ван Гог, който е родом от Брабант, е нарисувал първия си шедьовър в Нюнен – The Potato Eaters (1885), а новата велоалея свързва някои от по-известните места в биографията му.

 

Алеята е изградена от хиляди "светещи камъни", които се зареждат от слънцето през деня и отдават светлина през нощта. За покритието е използвана специална фотолуминесцентна боя. Велоалеята впечатлява със своята красива комбинация от цветове, светлина и форми. LED светлини по ръбовете на някои от завоите, заредени от близко инсталиран соларен панел, дават допълнителна светлина, което означава, че алеята е частично осветена дори когато времето е било мрачно.

Холандският дизайнер Даан Роосехарде измисля концепцията за велоалеята, а Heijmans Infrastructure я реализират. Заедно те работят и по по-мащабни идеи като магистрали, които са устойчиво и умно замислени посредством употребата на нови технологии. Роосехарде споделя: "Исках да създам място, където хората да се чувстват специално, където технологията подсилва усещането." В допълнение той смята, че тази светлина е по-блага за очите и по-подходяща за атмосферата наоколо.

Оранжева велоалея се вие над водата в Копенхаген в продължение на 200 метра. Тя служи като мост между Havneholmen и продължава до търговския център Fisketorvet и Kalvebod Brygge на височина 5.5 метра. Cykelslangen е изградена от стомана, която елегантно и чисто пасва на ярката повърхност, превеждаща велосипедистите бързо и безопасно в града. Вечер благодарение на вградената светлина велоалеята е все така удобна за ползване. Наблегнато е изключително много на безопасността, сигурността и комфорта. В допълнение мостът предоставя уникална гледка към пристанището и подслон в дъждовните дни за пешеходците, които минават под него.

Зад проекта седи архитектурното бюро DISSING+WEITLING. През 2010 г. община Копенхаген се обръща към тях със заданието да построят рампа, която да замени пасаж от стълби, ежедневно затрудняващи около 12 500 велосипедисти. Вместо да се ограничат само до рампа, архитектите излизат с план, който променя цялата околност. Те комбинират нуждите на велосипедисти и на пешеходците, за да стигнат до много по-полегато и скулптурно решение, което красиво превежда колоездачите до тяхната дестинация, без да минава през пътя на пешеходците.

Има много примери от цял свят, в които офис пространства биват разчупени с различни приумици за творчески отдих и развлекателен стимул посредством инсталирането на люлки, пързалки, навеси, вътрешни тревни площи и други. Но реновацията на три свързани архитектурни находки на Finsbury Square в едно отива крачка напред в привличането на разнообразни работни групи и заявява уникалната си позиция да бъде любимото място на колоездачите в града. Всеки с велосипед влиза на скорост в Alphabeta, минава по специално обособените велоалеи, които го отвеждат до паркинг с капацитет 250 колела. Това удобство е придружено и с безупречна поддръжка – ако някое колело се повреди, постоянно на място има велосипеден механик.

Вътре сградата впечатлява още със своя драматичен атриум от извисяващи се девет етажа и баскетболно игрище. Архитектът на Alphabeta Ричард Хауел Еванс признава, че не е знаел как корпоративният свят би реагирал на подобни идеи.Но малко преди момента на откриване цялата сграда е отдадена под наем. Alphabeta е място за две различни групи офис хора – финансовият сектор на Лондонското сити и новото поколение от творческия и технологичен сектор. Сградата разчита на създаването на нови общности посредством споделени работни пространства, затова и местата са видими и отделени единствено със стъклени стени. През 2016 г. Alphabeta е отличена с награда за дизайн от Кралския институт на британските архитекти RIBA.

Източник: http://www.capital.bg, 10.06.2016г.

ЖП транспорт

Христо Алексиев ще бъде за трети път служебен транспортен министър

Христо Алексиев ще бъде служебен транспортен министър за рекорден трети път, стана ясно след като президентът Румен Радев разпусна 47-ото народно Събрание и обяви състава на служебния кабинет Роден е […]

Воден транспорт

Де-мистификация на транспортните разходи за LNG доставки –как да ни излезнат сметките с  корабите с втечнен газ

к.д.п. Христо Папукчиев, експерт в областта на морския транспорт Напоследък темата за газовата независимост и енергийното оцеляване на България, а така също и на партньорите ни от ЕС се трансформира […]

ЖП транспорт

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS в железопътния участък Русе-Каспичан

Приключиха пазарните консултации за внедряване на ERTMS – ниво 2, в железопътния участък Русе-Каспичан. Крайният срок за получаване на индикативни предложения от заинтересованите страни изтече на 26 юли 2022 г. […]