„Всякакви изявления за пълна капитулация не помагат в ситуации, като тази със „закона Макрон”. Трябва да бъдем внимателни когато отчитаме победи над Макрон, над Путин, над Меркел и Макрон, взети заедно. Добре е да се обявяват резултати от гласуването, след като то е приключило”. Това заяви пред медиите в НС евродепутатът от БСП/ПЕС Петър Курумбаше по повод изявленията в България за гласуването на пакета за мобилност в ЕП. Той обясни, че най-големият пробив, който е бил постигнат, е за неприлагане на директивата за командировани работници по международния транспорт. „Тази директива както няма да се прилага по отношение на международния транспорт, така и в същият компромис ще се прилага за каботажа”, заяви той. Според него по отношение на ползване на почивката в кабината, водачите няма да могат да ползват нито седмичната, нито дори намалената седмична почивка в кабината, освен ако не са паркирали на паркинг, каквито не съществуват в Европа. Той обясни, че са изредени около 10 изисквания, от типа: да има добри условия дори за кухня; маси за пикник; навеси за слънце; определен брой душове; определен брой пейки за пикник и всичко това да бъде gender friendly подредено. „Това е един от най-големите проблеми на международните шофьори”, иронизира евродепутатът.
Курумбашев обясни, че изискването е седмичната почивка и намалената седмична почивка да се ползва в хотел или на място, осигурено от работодателя. По думите му най-неприятното условие е- шофьорите да се връщат в къщи или на място, посочено от тях, което реално им разрешава да се прибират в къщи. Той подчерта обаче, че е било гласувано правилото, че превозното средство трябва да се връща вкъщи. „Очевидно и камионите са носталгични към своите семейства, не само шофьорите. Това е очевидно протекционистка мярка, с която искат да накарат нашите шофьори да се връщат”, каза още той.
Курумбашев обясни, че маршрутът София – Франкфурт е международен транспорт, а Франкфурт- Мюнхен е каботаж. „Каботажът може да се извършва само в рамките на седем дни, които не могат да се вземат наведнъж, трябва да са на няколко пъти, но не повече от период 48 часа. Каботажът може да се извършва, само когато камионът се връща към мястото, от където е тръгнал”, обясни той и поясни, че един български камион не може да отиде да разтовари в Германия и след това да направи каботаж в Холандия, защото не е по пътя от Германия към България. Като друго утежняващо условие той посочи кратките срокове за въвеждане на интелигентния тахограф между 2022-2024 г., когато всички камиони трябва да бъдат оборудвани. „Предстои процедура в ЕП, тъй като решението на Комисията по транспорт може да бъде оспорвано в пленарна зала”, заключи Петър Курумбашев.