Петър Мутафчиев, министър на транспорта в периода 2005-2009-та година, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус“ „Това е България“
Водещ:В края на 2018 г. правителството на Бойко Борисов взе решение за кои пътища да се плащат винетни такси. Още тогава възникна напрежение – защо за Северната скоростна тангента трябва да се плаща, а за Южната дъга на околовръстния път на София – не. В началото на 2019 премиерът Бойко Борисов лично обяви, че по столичната Северна скоростна тангента ще се пътува без винетка, въпреки решението на правителството от края на 2018 г. пътуването да е платено. На 31 декември 2019 г. столичният кмет Йорданка Фандъкова написа във Фейсбук, че пътуването по Северната скоростна тангента временно ще става без винетка, докато пътят бъде изваден от списъка. На 17 февруари бе първият ден, в който бе въведен електронен фиш за шофиране без винетка по републиканската пътната мрежа. На 18-ти бе съобщено, че автомобилите все пак трябва да имат винетки, за да използват републиканските пътища на територията на Столичната община. Това са Северната скоростна тангента и пътищата за Банкя и Панчарево. Винетка е нужна и за автобусите от градския транспорт.
След което започна хаосът. И обяснимо в някои селища започнаха и протести. На този фон регионалният министър Петя Аврамова отново съобщи възможността всички общини да могат да сключват споразумения с АПИ за освобождаване на пътищата от винетна такса. В този случай обаче общините сами ще трябват да плащат за поддръжката на пътищата. А общините пари за целта нямат. До тук от взаимно изключващите се решения, нареждания и послания нищо не разбираме. Да ни ориентира се обърнах към Петър Мутафчиев, министър на транспорта в периода 2005-2009-та година, депутат в пет състава на Народното събрание. Кой и защо предизвика хаоса с винетките?
Петър Мутафчиев:Много внимателно слушах точното представяне на ситуацията и мисля, че вместо отговор трябва да се зададе един сериозен въпрос – има ли България правителство? Имат ли София и други големи градове кметове, които да решават проблемите на хората? Защото днес отново бяхме свидетели, че вместо правителството и премиерът лично да вземе конкретни мерки и да оправи целия хаос и каша, която е създадена именно от това правителство – той навика този, който изпълняваше това, което са му възложили именно те, тоест, директорът на АПИ. Така че, нещата лесно могат да бъдат променени стига да има воля и разбиране, че в края на краищата това е ангажимент на българския премиер, на българското правителство, на този министър на регионалното развитие, който дава съвети на общините какво точно трябва да направят и в един момент да се създаде принципна политика за таксуване и същевременно за издръжка, ремонта и изграждане на новите пътища в републиканската пътна мрежа и, разбира се, четвъртокласната пътна мрежа, която е ангажимент на всички общини.
Водещ:Г-н Мутафчиев, може ли с устни разпореждания да се изменят правила?
Петър Мутафчиев:С устни разпореждания и то публично, както го направи премиерът, могат да се нарушават закони, както той днес даде пример – един чудесен пример на всички български граждани. Не е важно, какво пише в Закона, не е важно, какво е написал той и е приел в решението на Министерския съвет – важно е в момента, кое е в интерес на настроението на българския премиер и в интерес на българското правителство. Тоест, след като хората протестират, аз няма да променя Закона, няма да променя решението – отивайте, глашатаете, да им кажете, че моята воля е съответно да не плащат таксите. Не знам, ако утре някой протестира за данъците, дали няма да бъдат отменени всички данъци в България? Възможно е. С такава практика и такъв манталитет аз очаквам и да се случат подобни неща.
Водещ:Как трябва да се регламентира плащането на винетки? Разгледах публикуваната от Столична община карта на София – на едни места се плаща, на други места не се плаща и едва ли някой може да обясни: защо в две съседни селища едното ще плаща, а другото не?
Петър Мутафчиев:Разбира се, че няма да могат да го обяснят, след като е нямало логика, когато са определяли списъците. Според мен е необходима ясна промяна на Закона, в която да се въведат принципи във връзка с републикански пътища, които минават през територията на общините, ако съответно това остава ангажимент на общината и тя ще поддържа тези пътища, то държавата да намери средства, които да осигури на общината, която поддържа тези пътища, така че да не се плащат съответно винетки. Има и други подходи, но това пак е избор на българското правителство. Вторият вариант е, също така това решение на Министерския съвет да бъде променено, в което да се очертаят териториите на пътищата, които са в Общината и в самото населено място, че от тях няма да удържа винетна такса – тогава всички граждани ще могат наистина да се чувстват свободни да пътуват вътре в населените места, в големите общини без да са застрашени от това, че ще бъдат обявени за нарушители с електронното таксуване. Но вижте какво, това е един много лесно решим проблем – аз имам много по-големи притеснения за всичко това, което ще се случи с ТОЛ системата и струва ми се, че и по вашето радио сме говорили на тази тема. Правителството няма ясна визия, какво прави там и какви средства може да очаква, кои са справедливите такси, които трябва да бъдат наложени не само на личните автомобили на гражданите, но примерно и на товарните и пътнически превозни средства, каквито са камионите и автобусите на частните фирми, и на държавните фирми, разбира се. И от там нататък да се види каква е социалната цена и какви са средствата, които ще осигурят за пътищата. В момента, с тази ТОЛ система, която те я предложиха, включително ще има – камионите, които строят магистралите, така наречените големи прицепи, които товарят по 20 тона, а пътуват по пътища втори, трети и четвърти клас пътна мрежа – те няма да плащат никаква Тол такса, тъй като точно това правителство прие в момента решение, където ТОЛ системата ще бъде само на 3000 км. републиканска пътна мрежа, без да се знае каква пътна такса ще плащат другите товарни превозни средства, които няма да ползват тази пътна мрежа. Защото вие знаете, че камион натоварен с инертни материали не върви по автомагистралата и по първи клас пътна мрежа, напротив, той използва точно тези пътища , които пак казах, са с много по-малко товаряемост, много по-лошо състояние и много по-бързо ги разбиват.
Водещ:Висящ въпрос е за автобусите от градския транспорт – те плащат ли, не плащат ли такси? Има междуселищни автобус, някои са частни, други са общински.
Петър Мутафчиев:Вижте какво, когато влезе в сила ТОЛ системата за тях няма да важи винетната система – това е, което аз знам. Така че, това притеснение, че виждате ли автобусите ще плащат винетка, то от датата, от която се въведе ТОЛ системата – те няма да плащат такава винетка. Ако пътя е първокласен, съответно ще им се отчита преминаването през ТОЛ системата, но това засяга, пак казвам, първи клас пътна мрежа и автомагистралите. Ако има населени места, отдалечени от центъра на София, където се минава през такива пътища и се влиза в зоната на ТОЛ таксуването, разбира се, тогава ще им удържат някакви средства, иначе не. Въпросът с винетката стои основно от тук нататък най-вече за частните автомобили, личните леки автомобили на гражданите.
Водещ:А тези лични автомобили, чиито маршрут минава през зони освободени от винетка, те как ще процедират – до някъде с винетка, от някъде нататък без винетка?
Петър Мутафчиев:Няма такива зони, значи цялата републиканска пътна мрежа е с винетка, така че всеки личен автомобил трябва да бъде снабден с винетка, в зависимост от времето, което ще пътува, право на избора на гражданина е дали да бъде целогодишна, дали да бъде седмична, дали да бъде месечна и т.н. Но ние трябва да имаме винетка, за да пътуваме по републиканската пътна мрежа – това е наше задължение.
Водещ:А ако например пътувате от Пловдив за София с винетка, след което от София до Банкя и в този отрязък не се плаща винетка? Как ще процедирате?
Петър Мутафчиев:Вижте какво, аз за това казвам, че трябва регламента да е ясен. Трябва да има принципи. Да, ще пътува без винетка след като е определен този път и не е включен в списъка без винетка, но когато аз съм си купил винетка тя важи за цялата мрежа, разбирате ли ме? Така че, ако не съм си купил винетка мога да пътувам спокойно до Банкя, тъй като там не се изисква такава, но ако тръгна за Пловдив аз ще бъда нарушителя.
Водещ:Задавам въпроса, защото трудно се ориентираме в това, което засега съществува.
Петър Мутафчиев:Когато имаш винетка, можеш да пътуваш по пътищата, които са асфалтирани.
Значи, имаш достъп до цялата пътна мрежа без значение на това дали е включена в този прословут списък на Министерски съвет, който е объркан тотално или не е включен в него.
Водещ:Следователно, трябва ти, не трябва ти винетка, по добре си я купи, за да не бъдеш нарушител. Каква е вашата прогноза – как ще бъде регламентирана тази ситуация?
Петър Мутафчиев:Много лесно, ако има нормална воля, има държавност в България, ако има отговорни институции и работеща администрация, това може да приключи за няколко дена. Разберете, този проблем не е от днес.
Водещ:От година и половина?
Петър Мутафчиев:Ама не е от една година и половина, той е от много години и никога не могат да седнат, от както съществува винетната система – да се разберат правителство и общини от къде съответно се плащат таксите. Вие си спомняте в Бургас се наложи табелата на Бургас да я преместят в Сарафово, за да не плащат Сарафово винетна такса, за да пътуват до Бургас. Спомняте ли си го това?
Водещ:Имаше такъв момент.
Петър Мутафчиев:Да, и това го реши общинския съвет, от там съответно се разбраха и с правителството и се сложи табелата на Сарафово и съответно квартала не плащаше за преминаването от там. Тогава винетната система важеше и за автобусите, и по същия начин автобусите трябваше да плащат съответно винетката, които возеха градския транспорт до Сарафово. Така че, намираха се решения, но не е въпросът на единично решение, а на принципи. Държава се гради с принципи. И трябва да се знае, че след като е в територията на общините, то тогава там няма да се плаща винетка – квартална ли, вкарани села вътре в тази територия, но за тези пътища съответно трябва някой да осигурява пари за ремонтите им. Много е неприятно, когато е разделен пътя така, когато се извършват ремонти искам да ви кажа, защото понякога се случва – извършва се ремонт на пътя, примерно, от Бургас до Варна, който минава покрай морето и виждате ли на Сарафово спира АПИ да прави ремонт, тъй като казва от там нататък да го прави общината. И ако не са стиковани нещата, обикновено как да ви кажа създаваме впечатление, че не сме си свършили работата до край. Така че, всички тези мотиви трябва да бъдат разгледани и по най-бързия начин да се решат проблемите със софийския въпрос. Наистина е срамно – за една част от селата проблемът е решен, други остават, висят, северната тангента, в която си вкарваме територията на Общината, вие си спомняте, че тя е част наистина от автомагистралната мрежа на България, нарочно я изтеглиха вътре в града, а не отиде на околовръстното шосе, за да може да се ползва от гражданите. Ами когато я пускаш в действие, не можеш ли да решиш този проблем –можеш, важното е да има воля и държавническо мислене, но когато като управляващ не те интересуват тези проблеми, се стига до подобни конфликти.
Водещ:Защо не могат да се разберат правителство и местна власт как да се поддържа републиканската пътна мрежа, все едно от какъв клас?
Петър Мутафчиев:Защото става дума за пари, защото няма единна политика на правителството, защото няма нормална комуникация – какво друго да кажа?
Водещ:Идиотски звучи да водим такъв разговор.
Петър Мутафчиев:Да. За съжаление, ние си задаваме въпроси, защо не ни управляват добре държавата. Ами нека този, който народът е гласувал да я управлява, нека да управлява така, че да е в интерес на гражданите, да е в интерес на България. А за това говорим за тази ТОЛ система – като въвеждаш една система, даваш ли си сметка, какви ще са разходите. Ние 4 год. вече говорим, че това е система с над 20% разходи, ако се събира годишно 1 млрд. лева, това ще са 200 млн. лева, които ще отиват само за организацията на ТОЛ системата и за фирмите, които ще я поддържат. Ами 200 млн. са 2000 км. пътища нови изградени, говоря не за магистрала, говоря за нормален път. За каква държавност, за какво държавническо мислене става дума? Дайте да направим системата, която ще бъде най-евтина на българските граждани, но ще носи най-много пари на АПИ и на държавата, дайте да ползваме публично частно партньорство за строителство и поддържане на пътища, където ще намерим най-евтиния ремонт, който ще се направи и най-качествен, но явно тези политики не харесват на сега управляващите и за това сме на това дередже.
Цоня Събчева