Големият проблем е, че обсъждахме усърдно пакета „Мобилност“ през 2019 г., а не по-рано. Сегашната ситуация щеше да е различна, ако взаимодействието с бранша се беше случило предварително и всички си бяха свършили работата още в началото на обсъждането на пакета. Това каза Петър Мутафчиев, бивш министър на транспорта, в предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.
Той обясни, че Европейската комисия е възложила отново да се направи анализ на влиянието върху екологията, който трябва да протече в период от 1 година.
„Има вероятност на база на анализа да се иска преразглеждане на решението. Това може да се случи, ако има позитивен резултат, че това ще влияе вредно на екологията“.
Но по думите му шансовете за това за минимални.
„Политиката на Европа е оформена по този въпрос. Наблюдаваме обединен оптимизъм в България, че може да се спре нещо, което вече е трудно да се спре“.
Мутафчиев обясни, че текстът, който ще засегне най-силно българските превозвачи, е, че камионът ще трябва да се връща в страната на всеки 8 седмици.
„Между 2005 г. и 2007 г. имаше бум на автомобилния транспорт. Каботажът даде въздух на бранша и спаси до определена степен срива на фирмите. Сега отиваме към ограничение, което ще създаде много главоболия“.
Той коментира, че протестите няма да окажат влияние. Според него ако пакетът бъде приет в този си вид, България трябва да оспорва решението в Съда на Европейския съюз.