Петър Мутафчиев: Лошото управление, липсата на кадри, недофинансирането и разхищенията убиват железниците.

Железниците в България имат няколко основни проблема, коментира в студиото на „България он еър“ Петър Мутафчиев, председател на „Форум за балкански транспорт и инфраструктура“ и бивш министър на транспорта. Първият е постоянната смяна на ръководствата на жп дружествата и неяснотата какво точно иска собственика на капитала, какви точно задачи трябва да изпълняват.
„Липсва визия и програма – навремето ние бяхме направили програма 2007-2013, в която беше заложено какво трябва да се направи, включително и какъв финансов ресурс трябва да се вложи, за да може жп транспорта да се развива. Сега това го няма.“
Вторият голям проблем са кадрите. Железницата има постоянна нужда от нови, добре обучени и мотивирани кадри, които да я поддържат. Затова е необходимо тези хора да имат подходящ статут. Навремето, още от времето на цар Фердинанд професията железничар е била символ на престиж – и като социално положение, и като заплащане.
Третият проблем е недофинансирането – а то се случва, защото държавата не знае какво точно иска от железниците.
Четвъртият голям проблем е разхищението на средства, посочи Мутафчиев. „Ще ви дам пример – има проект по програма „Транспорт“, който е одобрен за финансиране – той е по новата жп линия Видин – София и е за над 500 млн. евро. Трасето й преминава на разстояние 12 километра от сегашното. След като се знае за смяната на трасето, на старата линия се играе търг за 20 милиона лева за подстанция Димово за осигуряване на тягова електроенергия. А на това място след 3 години няма да минават влакове. И когато питаш, защо трябва да се прави тази подстанция – ами ние ще снабдяваме с ток населението. А на същата тази подстанция преди 5 години е ремонтирана за 7 милиона лева. И предишният служебен министър беше уведомен за това, и сегашният министър бяха уведомени за това, но реакция – никаква ! А мога да дам още 7-8 подобни примера.“, категоричен бе Мутафчиев.