“Ние сме поставени пред ситуация да се внедри в страната ни една таксова система за пътни такси, която реално е трудноизпълнима“, коментира пред БНР Петър Мутафчиев, председател на Форума за балкански транспорт и инфраструктура.
“И затова ние предупредихме преди много време, тъй като тази система е създадена на няколко нива, тя трябва да отчита едновременно и електронни винетки, едновременно и чрез сателит тол таксата на камионите над 3 тона и половина, което я поставя в една доста сериозна сложност- възможно ли е да се извършва по този начин контрол, коментира той в интервю за предаването “12+3“.
За това, което говорим – сложността, ние говорихме предварително. Знаете, че в Европа предстои да се направи цялостна европейска тол система, за която все още не са ясни параметрите и технологията, по която ще бъде направена, коментира още той.
Това, което правителството реши като система се доближава най-близко до въведената вече в Унгария. Мотивите бяха, че с нея ще се получат по-високи приходи. Само че това не е вярно – тя е системата с най-високи разходи за изграждане и поддръжка и най-висока сложност. А можеше да се иде на по-евтин и ефективен вариант като този в Турция – лепи се един стикер, автомобила минава през няколко контролни рамки и на тази база се заплаща изминатото разстояние.
Според анализа на Световната Банка поддръжката на тол системата би струвала около 20% от приходите от нея. Тоест при заложени приходи от1,2 млрд. лв. за системата ще отиват над 200 милиона лева. А аналогичната система като тази в Турция би струвала не-повече от 8 млн. лева на година.
На няколко пъти водихме разговори с пътната агенция и с регионалното министерство, включително и с министър Лиляна Павлова, като предупредих за проблемите, които биха изникнали. Беше ми отговорено, че ще бъдат взети всички възможни мерки тези проблеми да се избегнат, обясни Мутафчиев.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.