Тодор КРЪСТЕВ, кандидат за общински съветник от Коалиция БСП за България, бюлетина 56, преференция 116
На вълна местни избори сме и от тази тема не може да се избяга. Или поне на мен ми е трудно. В крайна сметка с местна политика се занимавам повече от 25 години, половин живот е това, както се казва.
Знам, че повечето от кандидатите за кмет на града четат това, което пиша. И това не го казвам за да се хваля, опазил ме Господ. Постъпват изключително правилно, все пак опит трябва да се черпи от знаещите и подготвените. Нали има стара поговорка „Не питай старило, питай патило“. А при мен вече и „старилото“, чука на вратата. Е, в пристъп на характерната си скромност ще отбележа, че моят опит е поне с една идея по-голям от този на повечето кандидати. Но, с авторекламата до тук. Сега по същество.
А темата по същество е: Имаме ли нужда от трамвайна мрежа в Пловдив. Моето мнение е категорично. Да, да и пак да
Определено считам, че е крайно време Пловдив да развие своя трамвайна инфраструктура. И това е нещо съвсем реално, абсолютно реално. Въпреки доказаните предимства на трамвая, вече над 100 години трамвайна мрежа в България има единствено и само в София. Според транспортните постулати, всеки град с над 250-300 000 души задължително трябва да има релсов транспорт – трамваи, а над 750 000 – метро.
И такива опити са правени в Пловдив в годините след Освобождението.
В началото на 1904 г. общината на гр. Пловдив обявява търг за изграждането на трамвайна мрежа в града. За да бъде рентабилно предприятието в малкия по това време град, се предлага една от линиите да продължава до близкия гр. Станимака (сега Асеновград). Френското дружество Compagnie generalle de Construction ef de Wagons Lits печели концесията, но поради различни причини трамвайна мрежа не е построена.
Втори такъв опит се прави през 40-те години на миналия век. Тогава професор Янсен, един голям специалист, възстановил в градоустройствено отношение Берлин, след края на войната,
предлага уникална трамвайна инфраструктура на Пловдив, с шест трамвайни лъча, които на практика покриват целия град
До днес тази схема се пази в пловдиския архив и може да служи като основа за бъдещата разработка. И считам, че е крайно време да бъде направен трети опит и той, разбира се, да бъде успешен. Ще се аргументирам кратко, но ясно. Впрочем, ако Съдбата и пловдивчани решат да стана отново член на Общински съвет – Пловдив, това ще бъде една от първите ми инициативи като такъв. И уверявам ви, ще я доведем до успешен край.
Определено на Пловдив е нужен трамваен транспорт.
1. Няма по икономичен и по-чист транспорт.
2. Няма по редовен и безавариен в сравнение с останалите видове градски транспорт.
3. Трамваят е видът транспорт, който може да осигури надежден и висококапацитетен превоз на пътници по направления, където има интензивен трафик.
4. Трамваят е най-подходящият транспорт за централните градски зони и за свързване на големи жилищни квартали.
5. Трамвайния транспорт има и силен градообразуващ фактор, тъй като инфраструктурата му е постоянна, а това позволява планиране на дългосрочни инвестиции. Във време, в което стотици градове по света възраждат трамвайния транспорт, защото са имали глупостта да го унищожат преди, или пък са решили да го въведат за първи път, в Пловдив все още нямаме трамваи.
6. Няма сериозен средноевропейски град където да няма развит трамваен транспорт. Този вид транспорт дава добавена стойност дори в културно отношение на всеки град.
Могат, разбира се, да се дадат още много примери за предимствата, да си го кажем направо, за наложителността от въвеждането на трамвайния транспорт в Пловдив. Затова, крайно време е това да стане един от приоритетите на местната власт през новия мандат. За да стане Пловдив още по-привлекателен, красив и уникален. Такъв, какъв то го обичаме. Но нека докажем на практика това.