По-строги мерки за безопасност по пътищата поиска Световната здравна организация

Държавите трябва да въведат по-строги закони за шофьорите, които карат с превишена скорост или под влиянието на алкохол, заяви в понеделник Световната здравна организация (СЗО), за да се намали броят на загиналите по пътищата от сегашното ниво от 1.25 млн. души на година, предаде "Ройтерс".

САЩ, Индонезия и Нигерия са сред страните, където най-често не се прилагат добрите практики, се казва в глобалния доклад за пътната безопасност на организацията.

Производителите на коли също имат своята роля, заяви експерт на СЗО. "Твърде често системите за безопасност стават жертва на желанието да се поддържат ниски цени на автомобилите", каза Етиен Круг.

"Необходими са по-добри закони за превишаване на скоростта, шофирането в нетрезво състояние, използването на мотоциклетни каски, предпазни колани и обезопасителни системи за децата", каза генералният директор на СЗО Маргарет Чан при представянето на доклада.

Намаляването наполовина на броя на смъртните случаи и нараняванията от катастрофи до 2020 г. е сред целите за устойчиво развитие на ООН, приети миналия месец от световните лидери.

Велосипедисти, мотоциклетисти и пешеходци, са особено уязвими, като съставляват 49% от смъртните случаи.

Чан заяви, че в страните с ниски и средни доходи са отчетени 85% от смъртните случаи по пътищата, въпреки че имат 54% от превозните средства в света. Европа има най-ниските нива на смъртност на пътя, а Африка най-високите.

"Ние говорим за някои доста прости и основни неща, като предпазни колани, като регламенти за сигурността при челни удари, като контрол за електрическата стабилност на колите", каза Круг.

"По-голямата част от автомобилите, които се произвеждат по света, все още не използват най-добрите стандарти за безопасност. Много често се предпочита ниската цена пред безопасността на превозните средства", заяви той.

Има нужда и от подобрения на лечението и първата помощ на жертвите, смята Круг.

"И това не е задължително да бъде скъпо. Много често се предполага, че има нужда от повече хеликоптери или скъпи линейки.В действителност, линейка с минимално оборудване и хора, които са обучени в прости животоспасяващи практики, може да има много добри резултати."

При пътни катастрофи през 2013 г. са загинали общо 1.25 млн души в цял свят, а африканските пътища остават сред най-опасните, според данните на доклада.

Броят на жертвите остава сравнително стабилен от 2007 г. независимо от растящия брой на населението и на превозните средства, отбелязва СЗО.

Най-много хора загиват по пътищата на Африка – смъртността е 26.6 на 100 000 жители при 9.3 в Европа, сравнително най-безопасния регион.

"Пътните катастрофи причиняват неприемливи опустошения, по-специално сред бедните слоеве в бедните страни", коментира данните Чан.

Половината жертви са пешеходци (22%), велосипедисти (4%) и мотоциклетисти (23%).

В Африка пешеходците и велосипедистите са 43% от загиналите на пътя.

Положението се е подобрило в страните, приели закони за поведението на водачите с цел намаляване на основните рискови фактори – скоростта, управлението в пияно състояние, неупотребата на каски, колани и детски седалки.

Според СЗО, максималната скорост в населените места не трябва да надхвърля 50 км/ч. Тази препоръка обаче се спазва само в 47 държави с общо 950 млн. население.

При употреба на спиртни напитки младите водачи са по-застрашени от катастрофи, отколкото опитните, погълнали същите количества алкохол, констатира организацията.

СЗО препоръчва приемането на закони за ограничаване на алкохолното съдържание в кръвта до 0.02 г за младите водачи и взелите книжка наскоро. Такива закони са приели вече 21 европейски страни, чийто пример според СЗО трябва да бъде последван в целия свят.

Едва 44 държави с 1.2 млрд. жители имат обаче закони за носенето на каски, отговарящи на най-добрите практики.

105 страни с 4.8 млрд. население имат правила, задължаващи да слагат колани и пътуващите отпред в колите, и тези на задната седалка.

Автомобилите, продавани в 80% от страните по света, не отговарят на базовите норми за сигурност, сочи докладът.

Източник: http://www.dnevnik.bg, 20.10.2015г.

Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]