Представители на Полша, България, Литва, Румъния, Словакия, Турция, Украйна, Унгария и служители на Европейската комисия, както и най-новите два участника: Хърватия и Беларус, взеха участие в конференцията за маршрута Виа Карпатия, която се проведе в сряда в Ланцут, югоизточна Полша.
„Нашият колективен глас, който беше чут толкова много пъти, най-накрая беше потвърден и на хартия. Днес ние подписахме предложението за включване на маршрута Via Carpathia в Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Това включване е подкрепено от Третата декларация на Ланцут, която дава на Виа Карпатия по-голямо значение и в сътрудничеството се включват нови държави, Беларус и Хърватия ”, заяви министърът на инфраструктурата на Полша Анджей Адамчик.
„Не се страхувам да използвам големи думи – това е исторически ден за страните от Централна и Източна Европа“, добави той.
По време на конференцията „Регионални ползи, произтичащи от развитието на маршрута Via Carpathia“ беше подписана Третата декларация за засилване на сътрудничеството в областта на транспорта в Централна и Южна Европа. Декларацията предвижда продължаването на развитието на маршрута Виа Карпатия и присъединяването на нови членове към тази инициатива.
По време на конференцията беше прочетено и писмо от лидера на управляващата Полша партия „Право и справедливост“ Ярослав Качински. Той изрази надежда, че разширяването на този маршрут не само ще допринесе за оживяването на търговията и създаването на нови работни места, но и ще доведе до създаването на отделна регионална стратегия на ЕС чрез засилване на сближаването на тази част на Европа.
Понастоящем Via Carpathia е дълъг няколко хиляди километра. Той е ключов транспортен коридор, свързващ Северна и Южна Европа, интегрирайки транспортните системи на много страни: Литва, Полша, Украйна, Беларус, Словакия, Унгария, Румъния, България, Гърция, Хърватия и Турция.
Маршрутът допринася за интеграцията на страните, през който той преминава. Когато приключи, Виа Карпатиа ще свърже балтийските пристанища на Полша и Литва с пристанищата на Черно, Егейско и Адриатическо море и разпределителните и логистични центрове, разположени в тази област.
В дългосрочен план маршрутът ще повиши привлекателността на Централна и Източна Европа като област, в която да се инвестира и да се увеличи обемът на валутния обмен и мобилността на гражданите.
„Включването на коридора Виа Карпатиа в проекта за приложение 1 към новия регламент за CEF 2.0 (Механизъм за свързване на Европа), представен на ЕК на 6 юни 2016 г. е съвместен успех за всички участващи страни“, коментира пред Транспортал Кшищоф Пшилуцки, ръководител във външнотърговското представителство на на ПАИТ (Полска агенция за инвестиции и търговия). Според него по този начин ЕС официално е признал важността на коридора и се е съгласил да влезе във всички трансгранични участъци по маршрута от Литва през Полша, Словакия, Унгария и Румъния, както и трансграничните участъци с Беларус и Украйна. В рамките на този инструмент най-важните европейски транспортни инвестиции ще бъдат осъществени през 2021 – 2027 г. Включването на Виа Карпатиа във финансовия инструмент на ЕС гарантира финансирането на проекта.