Полша започна проучване за строеж на най-големия европейски авиационен хъб

Kraków, 19.07.2015. Premier Ewa Kopacz (L) wsiada do poci¹gu w Krakowie, 19 bm. Premier Ewa Kopacz wraca do Warszawy, po dwudniowej wizycie w Ma³opolsce. (mr) PAP/Radek Pietruszka

Президентът на Полша даде разпореждане да започне процес за строителство на ново летище в страната с амбиция то да стане едно от най-натоварените в Европа и света. Централният комуникационен аеропорт (CPK) трябва да обслужва до 45 милиона пътници на първата фаза, а в окончателния вариант броят им може да надхвърли 100 милиона души.

В момента само едно летище в света – „Хартсфийлд-Джаксън“ в Атланта, САЩ – отчита поток от пътници над 100 милиона души. По официални данни лондонското „Хийтроу“ (най-натовареното в Европа) отчита за миналата година 78 млн. пътници.

Международното летище „Фредерик Шопен“ във Варшава е обслужило през 2017 г. близо 16 милиона пътници (малко повече от това в Прага) и се смята, че това е пределът на възможностите му. То е открито през 1934 г., разрушено е по време на Втората световна война, а през последните няколко години в модернизацията му бяха вложени нови средства. Намира се на 10 км от центъра на столицата и обслужва над 300 полета всеки ден.

Концепцията за транспортен хъб в тази част на Европа бе приветствана от IATA като „визионерска“ и „гледаща към бъдещето“, тъй като в Европа вече има забавяне на скоростта, с която се обработват пътници за полет. Идеята се вписва добре и в стратегията на националния превозвач LOT, който бе спасен с публични средства от фалит през 2012 г., откри няколко нови линии до далечни места като Астана и Лос Анджелис, а през 2018 г. планира нови 12 дестинации, сред които е и Сингапур.

Проектът има и сериозни противници, според които той е символ на грандоманските идеи на управляващите и ще е в ожесточена конкуренция с новото летище на Берлин едва на около 500 км на запад. Полша има няколко много активни регионални летища, които може да загинат, когато заработи централният хъб. Освен това подобни транзитни центрове са силно зависими от международни полети – предимно тези на дълги разстояния, и ако пътниците продължат да използват познати места като Франкфурт, Париж или Амстердам, цялото начинание ще се окаже губещо.

Все още не е определено точното място на СРК, но като най-вероятно се посочва пространство от около 3000 хектара в района на Стануславув между Варшава и Лодз. На това място (около 40 км от столицата) летището ще се намира на не повече от два часа и половина път от всички големи полския градове без Шчечин, който е близо до границата с Германия.

Реалното строителство би трябвало да започне в края на 2019 г. Преди това през 2018 г. трябва да се определи максималното покритие на инвестиционния район (в момента той е малко над 66 кв. км), да се проведат обществени обсъждания и да се публикува доклад за проекта. След това започва година и половина за преговори на инвеститорите с жителите на района и собствениците на терени.

За 2019 г. е планиран вторият етап – официално определяне на обхвата на бъдещото летище с два варианта за разположението му и приключване на преговорите с местното население. През 2020 г. окончателно трябва да се посочи къде ще е СРК и терените да станат собственост на държавата.

Летището, на което ще има и жп гара и бизнес център, трябва да заработи през 2027 г. и да започне изграждане на подвеждаща към него инфраструктура с капацитет да поема 100 милиона пътници годишно. Предварителните изчисления поставят инвестициите в рамките на 30-35 милиарда злоти (7.2-8.4 млрд. евро), включително за шосейна и жп инфраструктура.

 

Капитал