Порои отнесе част от новата линия Пловдив – Бургас

 

Наводненията унищожиха ремонтираната отсечка край гара Михайлово, не е ясно дали застраховката ще покрие щетите
Докато все още не е ясно дали ще има финансови корекции по оперативна програма „Транспорт" (ОПТ), както и дали всички проекти ще бъдат изпълнени в срок, част от вече направеното беше отнесено от дъждовете месеци след откриването, което беше този април.
Снимки и видео, публикувани този уикенд, показаха как поройните дъждове са отнесли част от рехабилитираната жп линия Пловдив – Бургас, край гара Михайлово. Информацията беше разпространена от служителя на Национална компания „Железопътна инфраструктура" (НКЖИ ) Камен Петров, придружена с лаконичния коментар „Вече съм без работа". На снимките се вижда как насипите са напълно отнесени, а жп линията виси във въздуха и е на вълни. Водата е ударила линията в събота сутринта, като се е разминала за минути с преминаващ по линията влак , пътуващ от Пловдив за Стара Загора, и съответно – с по-голяма трагедия.
Още по-проблемно е, че всичко това се случва след многомилионни инвестиции за обновяване на трасето, имащи за цел повишаване на скоростта по една от основните жп дестинации в България. Цената на рехабилитацията на жп линията от Михайлово до Калояновец е 35.6 млн. лв.
800 тона чакъл и доста неяснота за начало
„Всичко, което може, е отнесено. И дренажната система, и т.н.", коментира изпълнителният директор на НКЖИ Милчо Ламбрев . Компанията отговаря за жп линиите и гарите в страната и е бенефициент по ОП „Транспорт". Той допълни, че вече се движат влакове, като единият път вече е възстановен и сега се работи по възстановяването на втория. Работата по първия коловоз е започнала с докарването на 800 тона чакъл.
От НКЖИ все още не могат да кажат какъв е размерът на щетите, но обясниха, че не може да се търси отговорност на изпълнителя на проекта обединение между „СК – 13 Трансстрой", „Трейс Рейлинфра" и италианската Джи Си Еф, тъй като става въпрос за бедствие. Не е ясно и дали подобни рискове са били предвидени при планирането на реновираната линия.
Към големите неясноти се прибавя това кой ще покрие щетите върху чисто новото трасе. Ламбрев обясни, че сега инфраструктурната компания ще се обърне към междуведомствената комисия за бедствия и аварии. В същото време компанията застрахова линиите си със застраховка „Индустриален пожар" и ще си предявят иск за изплащане на щети, но зависи каква ще бъде преценката на застрахователя. Удивително ще е, ако се окаже, че НКЖИ няма застраховка срещу наводнения и други бедствия по стотиците километри линии, особено за реновирани такива.
На въпроса дали служителят все още е на работа Милчо Ламбрев отговори „още не е уволнен, ще видим".
Другото, което не е ясно, е дали ще има последствия за целия проект – реновирането на жп линията Бургас Пловдив, тъй като България е поела ангажимент за неговото завършване в срок, в противен случай ще дължи обратно парите на Европейската комисия.
Недостиг на средства
Михайлово не е единствената проблемна точка за НКЖИ . От компанията съобщиха, че е възстановено движението на влакове в междугарието Харманли – Любимец, след като районът беше затворен в неделя поради свличане на баластова призма и отнесено земно платно. Възстановено е и движението в междугарието Любимец – Свиленград. Районът беше затворен от 6 септември поради частично отнесена баластова призма. Проблемни остават жп участъците Любеново – Гълъбово и Гълъбово – Симеоновград, където след отдръпване на водата ще се предприемат аварийно-възстановителни работи. Създадена е организация за насочване на тежка пътна механизация и осигуряване на проходимост на трасето.
Всичко това се случва в един проблемен от финансова гледна точка момент за компанията. Наскоро служебният транспортен министър Николина Ангелкова обяви, че един от проблемите на оперативна програма „Транспорт" е липсата на съфинансиране на проектите от страна на НКЖИ . Компанията не е заложила в бюджета си 109 млн. лв., от които 30 млн. лв. ще са необходими до края на годината.
Служебният министър обяви, че за решаването на този проблем парите ще бъдат взети от инвестиционната програма на НКЖИ , по която се финансират различните текущи ремонти, като е направен преглед на обществените поръчки и тези, които все още не са стартирани, няма да се проведат. „Това няма да засегне финансовото състояние на дружеството", увери тогава тя. Сега обаче с оглед на настоящите извънредни разходи НКЖИ отново ще има нужда от средства.

 

Източник: в-к Капитал Daily, 09.09.2014г.

ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]