Правителството прие да се въведе тол-система за магистралите за камионите и автобусите

 

Правителството прие на днешното си заседание препоръките на доклад на Международната банка за възстановяване и развитие, който предлага модел на въвеждане на смесена система за тол такса за тежкотоварни моторни превозни средства и електронна винетка за леките коли. Дейностите по внедряване, управление и поддържане на системата ще се възложат с обществена поръчка.

В доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата. Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система. За реализирането на смислена, последователна и устойчива политика по отношение на поддръжката на пътищата са нужни допълнителни поне 600 млн. лв. годишно, смятат от регионалната министерство. Като вариант за набавянето им, днес беше обявено и вдигане на цената на винетките за всички категории превозни средства.

Като приоритетни цели документът извежда нужда от по-добра поддръжка и модернизация на пътищата, подобряване на управлението на трафика, безопасността по пътищата, национална свързаност и улесняването на търговията и сигурността. В приетата от Министерски съвет на 16 септември 2015 г. Стратегия за развитие на пътната инфраструктура в Република България 2016-2022 г. и средносрочна оперативна програма за изпълнение на стратегията е посочен финансов недостиг в размер на 6.92 милиарда лева.

Според доклада, сегашното ниво на приходи от източници като стикер-винетки и ограничените възможности на държавния бюджет, както и очертаващата се липса на финансиране със средства от Европейския съюз след програмен период 2014-2020 г., налагат нов подход за дългосрочно устойчиво решение при осигуряването на необходимите средства за покриване на нарастващите разходи, свързани с изграждането и поддържането на републиканската пътна мрежа.

Едно от решенията е събиране на приходи при различни цени от различни видове превозни средства и по различни пътища, както и да се приложи принципът "потребителят/замърсителят плаща", така че тези превозни средства, които най-много увреждат пътищата, да заплащат повече. Смята се, че този подход ще позволи на държавата да въведе интегрирана и единна система за събиране на пътни такси без формиране на задръствания и опашки от превозни средства по пътищата.

Отчита се също, че сегашната система на винетни стикери не събира всичките дължими приходи, тъй като контролът не е лесен и повсеместен. Освен това моделът бил несправедлив, тъй като таксуването е по продължителност на достъпа до пътната мрежа, а не на база изминато разстояние.

Понастоящем, приходите от винетки са недостатъчни за поддържането на пътната мрежа, а още по-малко – за бъдещи инвестиции. Стратегията за развитие на пътната инфраструктура сочи, че държавата се сблъсква с предизвикателства при финансирането на строителството и необходимата рехабилитация на всичките съществуващи пътища и мостове в рамките на пет до седем години, се казва още в становището на министрите, прието днес.

Източник: http://www.dnevnik.bg, 11.11.2015г.

ЖП транспорт

Товарните влакове между Турция и Китай вече се движат редовно по график

Първият Китай-граница влак от Турция тръгна на 4 декември миналата година, а вторият току-що пристигна в централно разположения китайски хъб. Услугата ще работи два пъти месечно. Това е положителен старт […]

ЖП транспорт

Flixmobility с жалба пред Европейската комисия против държавна помощ на ДойчеБан

FLIXMOBILITY, германското дружество с отворен достъп Flixtrain и автобусния оператор на дълги разстояния Flixbus, подаде официално оплакване пред Европейската комисия (ЕК) за милиарди евро държавни помощи, предоставени на германския железопътен […]