Правителството развали концесията на пристанище Русе-запад

Правителството развали концесията на пристанище Русе-запад. Тя бе за срок от 35 години и беше спечелена от акционерното дружество „Пристанищен терминал Русе-запад", като компаниите в обединението се свързваха с банкера Цветан Василев.Едностранното й прекратяване идва малко повече от година след като именно първото правителство на Бойко Борисов и същият министър на транспорта Ивайло Московски проведоха конкурса за концесиониране на терминала. Обединението, свързано с Цветан Василев, беше единствен кандидат, а терминалът Русе-запад беше един от многото държавни активи в сферата на транспорта, които бяха отдадени набързо и при състезания с по един кандидат при предишното управление на Ивайло Московски .Сега правителството съобщава, че прекратяването се дължи на „неизпълнение на основно задължение на концесионера", като транспортният министър не беше открит за коментар кое от изискванията не е покрито от компанията.Кой управляваше пристанищетоДоговорът беше подписан на 18 септември 2013 г., като преди това беше част и се стопанисваше от държавната компания „Пристанищен терминал – Русе". В акционерното дружество концесионер 65% от акциите се държат от „Шип инвест" АД, а останалите 35% – от „Фанти – Г". По време на процедурата по отдаването на концесията „Шип инвест" беше със седалище на софийската ул. „Дебър" 17 заедно с „Бромак" – компанията, чрез която Цветан Василев е акционер в КТБ. В средата на октомври миналата година обаче седалището на „Шип инвест" се премества в Русе, като са направени и персонални промени в съвета на директорите.Втората компания -„Фанти – Г", има няколко залога във вече затворената Корпоративна търговска банка. Сега според Търговския регистър „Фанти – Г" се намира в процедура по несъстоятелност. За финансовите проблеми на „Фанти – Г" се знае още преди подписването на договора за концесията, като в началото на 2013 г. стана ясно, че срещу дружеството има заведени общо 35 дела от частни съдебни изпълнители, поне едно от които е по искане на служител, който не е получил заплатата си. Според изискванията на транспортното министерство концесионерът не трябва да има просрочени дългове към работниците и служителите, на които е работодател. Въпреки всичко договорът беше подписан.Условията на договораВзимането на концесията на пристанищния терминал Русе-запад, който има 10 корабни места, от дружества на Цветан Василев беше очаквано в бранша, след като през лятото на 2011 г. „Шип инвест" придоби 75% от корабостроителницата в Русе, която се намира точно на този терминал. Обединението „Пристанищен терминал Русе-запад" спечели концесията, след като беше единствен кандидат за речния терминал и след като обеща да инвестира 12.2 млн. лв. за срока на концесията. Размерът на фиксираната част на годишното концесионно плащане пък беше 120 000 лв. без ДДС.По отношение на инвестициите, преди една година на въпрос на „Капитал" от транспортното министерство отговориха така: „Относно реализираните до момента инвестиции на пристанищния терминал -първата договорна инвестиционна година приключва на 31.12.2015 г., след което в определен срок концесионерът ще представи отчет за изпълнението на задълженията си за инвестиции за първата договорна инвестиционна година.

Източник: http://www.capital.bg

Автомобилен транспорт

Европа се нуждае от зарядни станции

ACEA: Европа няма достатъчно станции за зареждане, за да отговори на нарастващото търсене на електрически превозни средства. Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) стигна до заключението, че инфраструктурата за зареждане […]

Въздушен транспорт

Съветът по транспорт към БСП: Само неотложни мерки сега ще запазят работните места в сектора

На няколко сектора ще бъде разделен Съветът по транспорт, информационни технологии и съобщения към Националния съвет на БСП. Железопътният транспорт, автомобилният, водният и въздушният са диференцирани като категории под шапката […]