Най-рано след месец безплатното паркиране около Националния стадион "Васил Левски" ще остане в историята. Това е една от промените, предвидени в нова наредба на Столична община, одобрена от комисията по финанси в сряда и предвидена за гласуване на сесия на общинския съвет на 23 октомври. Става въпрос за наредбата, която въвежда понятието "жълта зона" и притесни столичани с текста, че части от нея също могат да бъдат платени.
Всъщност платени и с непроменени цени на престоя остават само синята и зелената зона, а жълта зона ще се води останалата част на София, където паркирането е безплатно. По думите на общинския съветник от ГЕРБ и един от авторите на наредбата Зафир Зарков идеята е в бъдеще местата за паркиране в жълта зона да бъдат ясно обозначени и да може да се паркира само там, а не безразборно и навсякъде, както е в момента.
Накъде ще се разширява зелената зона?
Разширяването на зелената зона е една от съществените промени в наредбата и засега то обхваща само пространството около Националния стадион "Васил Левски", което от години се ползва като денонощен безплатен паркинг без ограничение за престоя. Най-рано от следващия месец паркирането там ще се заплаща по 1 лв. за час, а максималното време за престой се ограничава на четири часа – каквито са правилата за зелена зона.
Следващият етап от разширяването на зелената зона, за който няма определен срок ще обхване цялата долна част на кв. "Лозенец" и то по искане на местните хора. Сега зелена зона има само на бул. "Джеймс Баучър" и на част от бул. "Христо Смирненски". Жителите в района на бул. "Димитър Петков" също са настояли пред общината районът да се включи в зоните за платено паркиране заради стотиците коли, които го задръстват всеки ден. Зафир Занков обясни, че в момента "Център за градска мобилност" изготвя голям доклад, в който ще се набележат и други проблемни от гледна точка на паркирането зони и едва след това ще се мисли за последващо разширяване на зелената зона.
10 минути безплатен престой
Новата наредба въвежда и нови безплатни талони за 10-минутен престой на синя и зелена зона. Те ще се раздават на билетните каси или от служителите на "Център за градска мобилност". Идеята е дошла от гражданите и бизнеса, тъй като на всеки се е налагало да спре за кратко – за да остави детето си на училище, да напазарува или да достави стока.
Контролът върху паркирането
Новата наредба урежда и един спорен от гледна точка на закона момент, а именно че поставянето на скоби, вдигането на автомобили, налагането и събирането на глоби се осъществява от търговско дружество, каквото е "Център за градска мобилност", вместо от общината. Този модел в момента се обжалва от Областния управител на София, а жалбата беше потвърдена в края на юни от Административен съд – град София.
Този въпрос донякъде се уреди с последните промени в Закона за обществените поръчки, които въведоха т.нар. in-house (вътрешни) поръчки. Те дават възможност на всяка община да възложи определена дейност на дружество, върху което има 100% собственост (какъвто е случая с ЦГМ). В новата наредба е записано, че столицата може да избира между два варианта – да създаде общинско предприятие, което да поеме контрола върху зоните за платено паркиране или да възложи дейността на собствено еднолично търговско дружество със заповед на кмета. Зафир Занков каза, че ще се върви по-скоро към запазване на сегашния модел, тъй като създаването на ново общинско предприятие и назначаването на общински служители ще е по-сложно. Глобите за скоба и вдигане на автомобила ще се запазят, но "Център за градска мобилност" ще трябва да изготви нова финансова обосновка заради наредбата, за да ги защити.
Преференциално паркиране за живеещите в платените зони
Новата наредба премахва ограничението за един стикер за безплатно паркиране на преференциална цена на домакинствата в синя и зелена зона, тъй като съдът го определи през лятото за дискриминационно. Сега първият годишен стикер за един адрес е на цена 150 лв. и 100 лв. за синя и зелена зона съответно. За всеки следващ автомобил на същия адрес цената се утроява. След като наредбата влезе в сила всеки собственик на автомобил с постоянен или настоящ адрес в платените зони може да подаде заявка за стикер на преференциална цена. Т.е. ако на един адрес автомобили имат съпругът, съпругата и наследниците им например всеки ще има право на стикер на преференциална цена.
В момента винетките се полагат само на собственици по постоянен адрес, но съдът отхвърли и това ограничение като дискриминационно.
Общинските съветници коментираха по време на обсъждането във финансова комисия, че облекченият режим ще създаде предпоставки за злоупотреби. Един от примерите беше с адрес в центъра на столицата, на който са регистрирани 63 души. По реда на новата наредба всеки един от тях ще има право на стикер за безплатно паркиране. И в момента има злоупотреби и дори обяви за продажба на безплатните винетки, коментира Зарков. Това е решението на съда, а дори и да има 10 души недобросъвестни – те няма как да задръстят целия град, допълни той. Зарков каза, че ако все пак в бъдеще се установят злоупотреби в големи мащаби ще се мисли за вариант броят на стикерите да се ограничи до броя на помещенията в жилището.
Източник: Capital.bg