Превозът на стоки между София и Варна поскъпва 8.5 пъти от 1 март

Петко Ангелов

Гласуваните от Министерския съвет тол такси са пагубни за бранша. Това коментира за Economic.bg Петко Ангелов, председател на Камарата на автомобилните превозвачи в България. „Разчетите ни показват, че след въвеждането им разходите ни ще се увеличат многократно спрямо това, което досега плащахме за винетки“, обясни Ангелов. „Поради това обмисляме с колегите да започнем протести заедно с автобусните превозвачи на 13 януари“, каза още той.

Припомняме, че на заседанието си в сряда Министерският съвет одобри размера на тол таксите, които трябва да влязат в сила до 1 март 2020 г. За малките камиони с обща маса между 3.5 и 12 тона те ще са от 4 до 7 ст. на километър в зависимост от емисионния клас на конкретния автомобил. За тежкотоварните с тегло над 12 т с две и три оси тол таксите са между 11 и 22 ст. за магистрала и между 10 и 21 ст. на километър първи и втори клас пътища. Най-тежките камиони с тегло над 12 т и с четири и повече оси ще плащат между 18 и 36 ст. за километър по автомагистралите и между 17 и 35 ст. при движение по първокласните пътища, както и от 16 до 34 ст. по второкласните.

Така при екологичен клас Евро IV един тежкотоварен камион би плащал по маршрута София-Бургас 89.65 лв., а между София и Варна – 97.73 лв.

За сравнение – цената на дневната винетка сега е 23 лв., а един камион спокойно би могъл да измине за 24 часа разстоянието София-Варна, да разтовари, натовари и да се върне. Простите сметки показват, че със сегашните винетки разходът му за пътни такси са 23 лева, а след въвеждането на новите тол такси – 195.46, или точно 8.49 пъти повече.

Въпреки това министърът на регионалното развитие Петя Аврамова публично обяви, че одобрените от кабинета тол такси са „много под средните за Европа”. Явно обаче превозвачите повече вярват на числата, отколкото на думите на Аврамова.

economics.bg