Част от регламентите в европейския пакет „Мобилност“ предизвикаха недоволството на бизнеса, като браншови организации от България и още шест държави изпратиха писмо до членовете на Транспортната комисия в Европейския парламент. В него те молят за преразглеждане на спорните изисквания по време на окончателното гласуване на проекта днес в комисията.
Съюзът на международните превозвачи у нас и чуждестранните му партньорски организации се притесняват, че във вида, в който е приет на на първо четене през април, пакет „Мобилност“ е в разрез с Европейската зелена сделка. Изпълзяването на изискванията шофьорът да се прибира в страната, в която е регистриран камионът, поне веднъж на 4 седмици и превозните средства да се връщат в държавата, в която е регистрирана фирмата, поне веднъж на 8 седмици би означавало 46% от пътуванията само на българските превозвачи да бъдат без товар, според данни на KPMG.
Трафик и въглеродни емисии
Приблизително същият ще бъде делът на камионите, които ще се връщат обратно празни към Европа след почивката. В резултат на това анализаторите изчисляват, че CO2 емисиите от дейността на международния сухопътен транспорт ще нараснат с приблизително с 2%, което противоречи на визията на ЕС за намаляване на негативния отпечатък върху околната среда.
“Излишното увеличаване на движението ще натовари допълнително и пътищата, и граничните пунктове. Според новите изисквания камионите ще имат шест задължителни връщания в България, което значи допълнителни 10 дни на пътя. И това не е разумно не само за бизнеса, а за обществото”, обяснява Йордан Арабаджиев, Изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи.
Според симулативния анализ на KPMG новата мярка ще увеличи трафика през българските гранични пунктове Дунав мост 1, Дунав мост 2 и Калотина съответно с 49%, 217% и 79%.
Фалити
Изследването показва още, че ако Пакет Мобилност бъде приет окончателно в сегашния му вариант, много български транспортни компании ще бъдат принудени да прекратят дейността си или да я изместят в друга държава, а 36% от товарните автомобили ще спрат да се движат. Това създава и реална опасност близо 14 000 професионални шофьори и административен персонал, ангажирани в сектора, да останат без работа.
Негативният социален ефект ще е още по-значителен, заради пряката свързаност на други обслужващи бизнеси, както и издръжката на цели семейства. Според оценката печалбата на българските компании, занимаващи се с международен транспорт, ще намалее драстично, което се очаква да намали БВП на България с до 1.5%.
Свободно движение
В писмото си организациите подкрепят категорично свободата на водача да избере къде да прекара своята седмична почивка. В него обаче се подчертава, че налагането на конкретно местоположение за завръщане на водача нарушава основни права за свободно придвижване, гарантирани на всички граждани на ЕС и би поставило в неизгодна позиция компаниите в държави членки по периферията на ЕС.