Мащабен национален контрапротест на 4 юли с искане законът за Българска автомобилна камара да се върне за разглеждане от Народното събрание ще организират браншови организации. Това обявиха ръководителите на Съюза на международните превозвачи (СМП), Българската асоциация на сдружениятав автомобилния транспорт (БАСАТ) и Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), предаде БТА.
Припомняме, че ГЕРБ внесоха проектозакон за създаването на Българска автомобилна камара. Това предизвика отпор и протест сред няколко организации на превозвачи, които бяха подкрепени от БСК, АИКБ и БТПП. Днес противниците на камарата се срещнаха с премиера Бойко Борисов, който им обеща изтегляне на спорния законопроект.
Защитниците на камарата обаче категорично настояват за създаването й. „Малкото протестиращи днес фирми са обединени от лобистки интереси и извършват уникална манипулация и безпрецедентен рекет“, обяви Васил Пиронков от Национално сдружение на автобусните превозвачи.
Според браншовите организации чрез създаването на независим компетентен орган ще стане възможно обединението на автомобилния сектор.
Председателят на БАСАТ Илиян Филипов заяви, че срещу камарата са против „няколко сдружения с малка членска маса“.
По данни към 15 юни т. г. в България са лицензирани 1446 фирми за автобусни превози, а в различни браншови сдружения членуват не повече от една десета или около 128 фирми, уточни той. Твърдението, че почти 100% от автобусния бранш са срещу проектозакона, е манипулация на общественото мнение, посочи Филипов.
Според него протестиращите фирми са четири и се притесняват от саморегулация и правила в бранша. Той вижда и опити за разпалване на партийни битки.
Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи (СМП), също каза, че проектозаконът е единственият начин браншът да бъде истински обединен и се обяви за конструктивни разговори по него.
СМП ще внесе в транспортната комисия на НС предложения за промяна на текстове. Ще предложим в състава на обединената камара да работят две специализирани секции – съответно „Автомобилен транспорт“ и „Автобусен транспорт“, каза още Траков. Други конкретни предложения на сдружението са да отпадне задължителното членство, лицензионните процедури да са еднозначно в правомощията на държавата, а камарата да представлява бранша при промени на лицензионните режими и условия.
Траков обяви за неверни твърденията, че малките фирми ще са потърпевши и дискриминирани от големите. При създаването на камарата всеки има право на един глас, независимо колко голяма фирма ръководи, посочи той.
Сдруженията в защита на Камарата са категорични, че няма да позволят на малцина протестиращи да провалят проект за обединение, който се обсъжда от няколко години. Всички автобуси и камиони на подкрепящите ще се движат с надпис „ЗА КАМАРАТА“, съобщи Илиян Филипов.
Противниците на проектозакона са от Национално сдружение на българските превозвачи, Камара на автомобилните превозвачи в България, Корпорация на автомобилните превозвачи в България, Национален съюз на превозвачите, Браншови съюз за стопанска инициатива, Съюз на организациите в автомобилния транспорт, Национално сдружение на автобусните превозвачи, Българска автотранспортна асоциация, Национална транспортна камара, Съюз за иновации в автомобилните превози, Асоциация за безопасност и култура в автомобилните превози и Сдружение на превозвачите за подготовка и квалификация в автомобилния транспорт.