Общината иска от превозвачите климатици и платформи за инвалиди
Транспортните фирми ще се борят на конкурса за 13 градски линии с най-новите рейсове. Това показва бърз преглед на авто-парка на превозвачите . Обществената поръчка за обслужването на № 1, 6, 7, 15, 16, 18, 29, 37, 44, 66, 99,116 и 222 в момента се подготвя и засега не сме уточнили какви ще бъдат критериите, но при всички положения ще искаме хубави автобус с климатици и платформи за инвалиди, каза зам.-кметът по транспорт Златин Велев.
Договорите с фирмите изтичат в началото на май 2017 г. Сега седем от линиите се обслужват от „Хеброс бус" с управител инж. Веселин Дошков, три от „Автотранс -Чо-лаков" на инж. Димитър Чолаков и другите три са на „Меритранс", която наскоро беше купена от фирма „Автобус превози – Пловдив" на Петко Ангелов.
Едно от условията на общината е кандидатите да осигурят автобус с екологичен двигател минимум евро 5. На последния конкурс за 8 градски линии наддаването започваше от евро 4.
Местните превозвачи обаче се готвят да смачкат евентуалните конкуренти с по-новите марки и евро 6. Те вече са започнали да доставят рейсовете, за да се включат ударно в битката. Петко Ангелов е категоричен, че ев-
ро 6 трябва да е минималният праг. На същото мнение е и инж. Димитър Чолаков, който е обновил автопарка на всичките седем линии, които обслужва, без дори това да му влиза в задължения по договор. „Хеброс бус" на инж. Веселин Дошков
подменя старите возила по линиите № 1 и 7, за които също в договора няма клауза да се движат нови рейсове.
„Автобус с евро 5 вече не са нови. Не можеш да купиш чисто нов такъв автобус , защото в света в момента се произ-
веждат с по-висок екологичен клас. Конкурсът трябва да е с условието за минимум евро 6, макар обновяването на автопарка и да ни тежи финансово", коментира инж. Чолаков. Рейсовете с евро 4 пък вече са навършили по 10 години .
Заплащането на превозвачите става все още по стария начин, каза Златин Велев. Новият механизъм ще влезе в сила, след като изцяло се въведе електронната система в градския транспорт. Сега превозвачите получават приходи от продажба-
та на билети и карти, а също така от дотации, които им превеждат общината и държавата, за да компенсират преференциите на определени групи пътници и загубите, когато рейсовете вървят празни.
Електронната система, която се внедрява от испанската фирма „Инд-ра", предвижда всички приходи от билети и карти да влизат в общината, след което да се разпределят между превозвачите на базата твърда цена на един километър пробег. Този начин на плащането е по-изгоден на фирмите, защото няма да държат кондуктори и няма да зависят от броя на пътниците. Вали-гърми, ще взимат примерно по 2 лева на километър. Пробегът така или иначе се контролира от GPS.
За общината обаче новият европейски механизъм не е толкова изгоден, тъй като трябва да разполага годишно с над 20 млн. лева, за да поддържа градския транспорт. От няколко години общинската субсидия за 29 автобус линии е без промяна – 4 950 000 лева. Приблизително още толкова доплаща държавата.
Зам.-кметът Златин Велев обясни, че с превозвачите са водени преговори за цената по новия механизъм, но разговорите са спрени засега, докато не се въведе електронната система. Проблемът е, че двете страни не са се разбрали. Фирмите са поискали 2-2,50 лв. на километър при 3 лева в София, а администрацията не отстъпва от 180 лева
Източник : www.crossdisplay.bg