До средата на 2015 г. БДЖ ще пусне нови ретро парни локомотиви. В единия от тях, през 30-те години, е работил и поетът Никола Вапцаров. Пред Дарик Стефан Деянов, един от ръководителите по реставрацията на парните машини, разказа, че т.нар. модел "Баба Меца" е уникален и след ремонта ще се превърне в световна новина.
Стефан Деянов разказа подробно за техническите характеристики и производството на двата нови парни локомотива:
„През тази година започнахме възстановяване на два нови парни локомотива за атракционни пътувания. Единият локомотив е със сериен номер 4603. Серията локомотиви 46 са доставени в периода 31 – 43-та година от две партиди, като в случая този локомотив е от първата партида. Той е произведен в полска фабрика през 31-ва година. На този локомотив в периода 36-39-та година е работил нашият известен поет Никола Вапцаров. За другият локомотив – 1627, той е от масова серия, произвеждана през Втората световна война и малко след нея. Произведен е през 1948 г. във виенска фабрика. Той е масов локомотив, който е експлоатиран и в други европейски железници, но характерното е, че към момента има много малко възстановени и действащи локомотиви от тази серия", разказа Деянов.
Локомотивите са били експлоатирани до 70-те години на миналия век, след което точно тези два локомотива, а и още определена бройка, са заделени за музейна колекция, като характерни локомотиви от сериите си, и са съхранени първоначално в локомотивни депа, а след това са събрани в две локомотивни бази. Локомотивите са били консервирани.
"Общо взето са в добро състояние, доколкото може да се каже за един такъв период на престой – повече от 30 години", допълни той.
Реставрация и сертифициране на локомотивите
По думите на Деянов реставрирането на локомотивите е сложен процес. „Той изисква цялостното им разглобяване, множество проверки на основни възли, като най-важното е локомотивният котел, който също трябва да мине през изпитания, да се вземат проби от котела, за да могат локомотивите след завършване на реставрацията да са пълноценни и напълно работоспособни и отговарящи на изискванията на агенцията", обясни специалистът.
След реставрирането локомотивите ще минат и една тежка процедура на сертифициране, каквато минават всички останали локомотиви.
„Ремонтът е много сложен. В процеса на ремонта излизат и допълнителни ремонтни работи. Планирали сме да станат готови най-късно в средата на 2015 година, но ще направим всичко възможно, за да съкратим тези срокове", допълни той.
Локомотивът „Баба Меца"
Интересът към атракционните влакове и ретро локомотиви се повишава, разказа Стефан Деянов.
По думите му локомотив 4603 е уникален за цяла Европа и света и неговото възстановяване ще бъде световна новина номер едно за любителите на парната тяга.
„Това е т.нар. локомотив „Баба Меца". Той е най-мощният парен локомотив на БДЖ, а и в Европа е най-големият тендерен локомотив, който е правен с такава колосна форма, с шест колоси, така че е много интересен и като конструкция", обясни Деянов.
На този етап действащи и напълно функциониращи локомотиви са три броя за нормално междурелсие от серията 01, 05 и 03 и един локомотив за теснолинейката.
Източник: Дарик