Отхвърлени бяха предложенията за отлагане на гласуването, както и
възраженията за процедурата на гласуване. След първоначално гласуване с
ръка текст по текст на допълненията и отхвърлянето им, евродепутатите
преминаха към гласуване „ан блок“ и успяха за няколко минути да
отхвърлят останалите изменения и да одобрят законопроектите в
първоначалния им вид.
С гласуването става възможно началото на тристранните преговори между
Европейския парламент, Съвета на Европейския съюз и Европейската
комисия. Ако тези преговори завършат успешно до следващата и последна
сесия на Европейския парламент през април, предстои гласуване на второ
четене преди изборите за нов състав на ЕП в края на май. Дори това да не
се случи, новоизбраните евродепутати могат да продължат работата по
законопроектите от там, докъдето те стигнаха на 4 април. Еврокомисарят
по транспорта Виолета Булц разпространи официално изявление, в което изразява очакване за напредък „в следващите месеци“.
Румънското председателство на Съвета на Европейския съюз разполага с две
седмици за постигането на съгласие преди края на мандата на настоящия
Европейски парламент.
Според приетите текстове се предвижда въвеждането на електронни тахографи, както и обособяването на охраняеми паркинги за почивка на международните шофьори, където да има достъп до храна, вода, баня, интернет връзка. Правилата засягат сроковете за почивка на шофьорите, както и проверките на тяхната дейност. Предлага се проверките да бъдат извършвани основно в служебните помещения на фирмите, а по-рядко на пътя.
Предвижда се, ако при проверка на пътя шофьор не разполага с
необходимия документ, този документ да бъде изпращан от фирмата до
проверяващите по електронен път.
По отношение на почивките на водачите се предвижда фирмите, за които те работят, да им плащат средствата, с които да заплатят пътя си до дома. Допуска се шофьорите да ползват почивките си и в превозното средство, ако то разполага с място за спане. Въвежда се определение за дом – „регистрираното местопребиваване на водача в държава от Европейския съюз“.
Предлага се държавите от Европейския съюз да насърчават обособяването на
паркинги за международни товарни превозни средства на всеки 100 км.
Друго предложение е нормалната седмична почивка, намалената седмична
почивка и всяка седмична почивка от повече от 45 часа, да не се ползва в
превозно средство, а в други подходящи спални помещения, разполагащи
със санитарни условия. Такова настаняване следва да бъде осигурено или
платено от работодателя, или да бъде в дома на шофьора, или на друго
място по избор на водача.
Дружествата за превоз следва да направят необходимото водачите
да могат да прекарат у дома или на друго място по свой избор поне една
нормална седмична почивка или една седмична почивка от повече от 45 часа
преди края на всеки три последователни седмици. Водачът следва
да съобщи писмено до своя работодател не по-късно от две седмици преди
времето за почивка, ако ще почива извън дома си.