Приходите от пътни такси след въвеждането на тол системата се очаква да достигнат сума между 800 млн. лева и 1,5 млрд. лева. Това коментира в сутрешния блок на БНТ председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Лазар Лазаров.
За сравнение, с новите цени на винетните стикери, които влязоха в сила от началото на годината, се очаква постъпленията да достигнат 280-300 млн. лева.
Лазаров подчерта, че минималните средства за поддържане на пътната мрежа възлизат на около 600 млн. лева годишно.
Шефът на пътната агенция обясни, че ще се мисли за законодателни промени, с които от постъпленията от тол такси да се пренасочват средства за ново строителство на пътна инфраструктура предвид, че това е последният програмен период на ЕС, в който получаваме пари за пътно строителство.
Що се отнася до жалбата срещу обществената поръчка за тол системата, според Лазаров дейността на фирмата, която я е подала – „Мархинженеринг“, няма нищо общо с изграждането и поддържането на електронни системи за пътно управление.
Според него с жалбата се е целяло да бъде облекчен някой в подготовката на документи за участие в процедурата или отлагане въвеждането на тол системата.
„На нас ни беше ясно, че с пускането на тол системата се засягат много интереси, но най-вече на тези, които досега пътуваха почти безплатно по българските пътища”, коментира той.
Той подчерта, че агенцията е била подготвена за подобно обжалване и затова са компенсирали административните срокове, свързани с разглеждането на жалбите, в самата процедура.
Лазаров обясни, че контролът за винетните стикери след въвеждането на новата електронна система ще се осъществява по два начина – чрез разположените стационарни камери по пътищата и чрез мобилни екипи. Предстои да бъдат поставени нови около 100 стационарни камери.
Той припомни, че тол таксите ще се въведат само за тежкотоварните автомобили. За леките и лекотоварните ще се плаща за електронна винетка, която може да се купува от различни пунктове или през интернет. Валидността ѝ ще е за период от 12 месеца независимо от датата на закупуването ѝ.
Ако тол таксите бъдат въведени за цялата републиканска мрежа, това ще означава 1,5 млн лева допълнителни разходи за всяка автобусна фирма, заяви от своя страна в предаването „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria председателят на форум „Балкански транспорт и инфраструктура“ и бивш министър на транспорта Петър Мутафчиев. По думите му това ще постави пред изпитание българските превозвачи. Според него системата може да бъде въведена едва след "година – две".
Източник : www.investor.bg