Разследват аварийното кацане на летище Пловдив

Случилото се е сериозно нарушение – приземяване на неоторизирано летище, заяви шефът на аерогаратаПо закон трябва да бъде направено разследване на инцидента, станал на работещото само на дневен режим летище Пловдив, при който два самолета се приземиха аварийно в неделя през нощта и нямаше кой да обслужи пътниците. Това се прави от Специализираното звеното за разследване на авиационни събития към министъра на транспорта, ще бъде извършено разследване и от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД "ГВА"). Това стана ясно вчера от думите на директора на аеропорта в Пловдив Владимир Щърбанов. По неговите думи спешно повиканите през нощта срещу неделя екипи са реагирали по възможно най-бързия начин. Според Щърбанов случилото се е сериозно нарушение – кацане на неоторизирано летище. Това е равносилно на кацане на магистрала, ливада и т.н. – без аварийно, медицинско, пожарно осигуряване. Това е "сериозен инцидент", който се различава от катастрофата единствено по това, че не е имало жертви, каза той. По думите на директора на пловдивското летище обяснението за този случай трябва да е първо на авиокомпанията, планирала полетите и респективно на Ръководството "Въздушно движение" (РВД), ако не ги е предупредило, че летището не работи. Това, че летището не работи, е публикувано по най-надлежния ред в сборника за авионавигационна информация, заяви Щърбанов. По-късно вчера от РВД уточниха, че упоменаването на резервно летище е задължителен елемент при попълване на полетните планове от съответната авиокомпания, в случай на невъзможност за кацане на основното летище. В конкретната ситуация на 21 ноември двете въздухоплавателни средства са посочили в полетните си планове, като резервно летище Пловдив. РВД не одобрява предварително представените от авиокомпаниите полетни планове, а ги получава за информация и се съобразява с тях, обясниха от държавното предприятие. Според експерти обаче при подобна усложнена метеорологична обстановка е необходимо ГВА да издаде указания към летищата, респективно и това в Пловдив, за действие в подобна обстановка. Не е ясно дали това е направено. Самата ГВА също ще прави разследване на инцидента. На пресконференция в Пловдив вчера депутатът от БСП ЛЯВА БЪЛГАРИЯГеорги Търновалийски призова транспортния министър да поиска оставката на Владимир Щърбанов, както и на цялото ръководство на летището, което според него носи вината за ситуацията с двата самолета в неделя. Обвинението на Търновалийски е, че Щърбанов е виновен и за настоящото състояние на аеропорта в резултат на т.нар. оптимизация, изразяваща се само в съкращаване на кадри. Той припомни и заявеното през февруари от министър Московски , че се готви концесия на летището. Според него процедурата се задържа умишлено, за да се затвори летището и да се фалира дружеството. Тогава и концесионните такси ще бъдат много ниски, заяви депутатът. По-рано кметът на Пловдив Иван Тотев пък съобщи, че в близките дни му предстои среща с директора на летището. Той заяви, че и общината, и управлението на летището са на единна позиция – да се търси концесионер, и то възможно най-скоро.
Източник: в Дума
Автомобилен транспорт

Петър Мутафчиев, председател на ФБТИ: Лошите парламентарни практики на управляващите доведоха до напрежението в сектора на пътническите превози

Господин Мутафчиев, каква е причината за напрежението при автобусните превозвачи, заради което от утре се очакват протестни действия? Причината е ясна, неизпълнени ангажименти от страна на управляващите да предприемат действия […]

ЖП транспорт

През Закона за ЖП транспорта МС бетонира нови тлъсти бонуси: Мая

на Министерския съвет, главните и административните секретари в изпълнителната власт, постоянният секретар на Министерството на външните работи и постоянният секретар на отбраната; ръководителите на бюджетни организации или други длъжностни лица. […]