Развитие на инфраструктурните проекти в Турция

Орлин Енчев

Министерството на транспорта и инфраструктурата в Турция, завърши много мега проекти, през последните години и продължава да работи усилено за текущите такива. Между тях са моста Османгази, моста Явуз Султан Селим и тунела Евразия, които се развиват с бързи темпове.

Ето развитието на някои от проектите:

Летище Истанбул

Първата фаза на новото летище в Истанбул започна да функционира на 29 октомври. Новата ааерогара в най-големия град в Турция ще разполага с жилищна площ от 100 000 квадратни метра и с паркинг за 25 000 автомобила. Летището ще позволи кацане и излитане на 3500 самолета и ще има 143 бордови моста, както и багажна система от 42 километра. Смята се, че летището ще генерира 15.29 млрд. долара за турската икономика и ще осигури работни места за 225 000 души, когато бъде напълно оперативно. То ще има товарен капацитет от 5,5 милиона тона. Очаква се мегапроектът да превърне Турция в значителен преносен център за Западна Европа и Източна Азия. Инвестиционната стойност на проекта се очаква да бъде 10,2 милиарда евро. Когато всички етапи на летището приключат, се очаква броят на пътниците да нарасне до 150 милиона годишно.

Триетажен тунел Гранд Истанбул

Първият триетажен тунел в света ще осигури транзит между европейските и азиатските страни на Истанбул по един маршрут, като комбинира тунел с метро и пътен тунел, който ще спомогне за намаляване на трафика на Fatih Мост на султан Мехмет. Около 6,5 милиона души ще се възползват от съоръжениети, към което след като бъдат завършени, ще бъдат интегрирани девет различни железопътни системи. Понастоящем продължават проучванията за проекта, като се планира той да бъде изграден чрез модел на публично-частно партньорство (ПЧП).

Канал Истанбул

Каналът на Истанбул ще свърже Черно море в северната европейска част на Истанбул с Мраморно море. Проектът е с дължина 45 километра, ще подкрепи икономическата, социалната и градската структура на региона и ще продължи през кварталите Avcılar, Küçükçekmece, Başakşehir и Arnavutköy в Истанбул. Неотдавна бе завършен планът за изграждане на трасе 1/100 000 и структурата на проекта. Веднъж завършен, каналът ще намали корабния трафик, особено този на петролни танкери, преминаващи  през Босфора. През фазата на строителство ще бъдат заети повече от 6000 души, а в операционната фаза ще бъдат заети 1 500 души. След завършването на геоложките, геотехническите, хидро-екологичните и екологичните проучвания, се очаква да бъде обявен конкурс още тази година.

Магистрала Северна Мармара

Автомагистрала Северна Мармара е един от инфраструктурните проекти, чието строителство ще бъде ускорено през следващия период и ще бъде напълно функционираща през 2019 година.  Частта от проектите, която ще бъде интегрирана в новото летище в Истанбул, е изключителен приоритет,  а останалата част ще бъде завършена през следващата година. Проектът с 80-километрова дължина, се очаква да струва 1,1 милиарда долара, докато 170-километровият участък ще струва 1,9 милиарда долара.

Проектът за високоскоростни влакове в Истанбул-Тракия

Проектът за високоскоростни влакове Halkalı-Kapıkule ще свърже бързия влак на Турция с Европа. 230-километровата линия, ще бъде с цена около 3,2 млрд. лири и ще бъде пусната в края на тази година, а проектът се очаква да бъде завършен окончателно през 2022 г. Строителните работи по маршрута, който ще свърже Гебзе, Сабиха Летище Гьокчен, мостът Явуз Султан Селим, новото летище Истанбул и новата железопътна линия Халкали ще бъдат изградени на площ от 124 километра. Очаква се търгът за този проект, който ще струва около 9 милиарда лири, да приключи тази година, докато линията е планирана да бъде готова до 2023 година.

Мостът Чанаккале

Генералната дирекция на магистралите, също иска да построи 3.6-километровия мост в Чанаккале, който обхваща Дарданелите. Когато приключи строителството, мостът ще бъде най-дългият висящ мост в света. Съоражението ще струва 10,5 милиарда долара, а крайният срок за завършване е 2023.