Русия пак “прехвана” МиГ-овете ни

Злополучната сага с възстановяването на изтребителната ни авиация навлезе в още по-фарсова фаза, след като тази седмица Министерството на отбраната реши да прекрати и без това съмнителния търг на стойност 30 млн. лв. за доставка на 10 реактивни двигателя за МиГ-29, но само за да премине към процедура с пряко договаряне с една от фирмите участнички. По-притеснителното в случая е, че във финалния доклад на тръжната комисия отчетливо става дума за подготвяно нарушение на оръжейните санкции на Европейския съюз срещу Русия, наложени заради анексирането на Крим. А още по-лошото е, че българското военно ведомство вече като че ли няма особен проблем с този факт, като по този начин тотално поставя под съмнение геостратегичската ни ориентация в рамките на НАТО и ЕС.

Само преди година в опит да намали зависимостта на бойната авиация от руски оръжейни системи министърът на отбраната Николай Ненчев почти церемониално отказа да удължи рамковия договор за логистична поддръжка на изтребителите ни с авиостроителната корпорация РСК МиГ. Уж за да реши проблема, след това той подписа меморандум с Полша за ремонт на шест двигателя за МиГ-29 за 12 млн. лв. и шумно се зарече, че оттук нататък систематично ще продължи да работи за прекъсване на пъпната връв между нашите въоръжени сили и руския военнопромишлен комплекс. За целта с Полша трябваше да бъде сключено второ споразумение, което да гарантира цялостното ремонтно обслужване на изтребителите ни. Дванайсет месеца по-късно обаче това още не се е случило, а военното ведомство не дава смислено обяснение точно какви са пречките. И като че ли сега доскоро войнствено настроеният министър е на път да развее бялото знаме пред портите на Кремъл.

Ни чул, ни видял

"С цел постигане на по-добри условия преминаваме към процедура на договаряне без публикуване на обявление. Това означава, че ще преминем към договаряне с участника, който до този момент в най-голяма степен отговаря на изискванията", обяви Ненчев пред журналисти в сряда, след като няколко часа по-рано спирането на обществената поръчка все пак беше станало достояние на медиите. И опитвайки се да разсее съмненията, че се готви нещо нередно, той добави, че никога не се е интересувал кои са фирмите и с кого са свързани, стига да се спазва законът.

Смущаващото в случая е, че прякото договаряне отново ще се води с българската фирма "Авиостарт", която всъщност и без това беше единственият класиран участник в търга. За нея няколко независими източника потвърдиха пред "Капитал", че е фактическият представител на интересите на руската РСК МиГ у нас. Индиректни доказателства за този факт присъстват и във финалния доклад на тръжната комисия, с който военният министър със сигурност се е запознал.

Всъщност няма друго логично обяснение за промяната на процедурата, освен че двете страни се готвят да скрият бъдещите си действия. Защото прякото договаряне в общи линии означава три неща: че преговорите вече няма да са публични, че други компании няма да могат да обжалват и че техническите спецификации и финансовите параметри ще могат да се променят – както надолу, така и нагоре. Каквото и да твърди Ненчев, последното е твърде вероятно да се случи, тъй като предвидените от МО средства за целта са 30 млн. без ДДС, а крайната и неподлежаща да промяна оферта на "Авиостарт" е за 42.7 млн. лв. без ДДС (като фирмата твърди, че няма да бъде обложена с ДДС и мито, но това всъщност е доста спорно). Тоест поне 12.7 млн. повече, без да броим евентуални мита, което е горе-долу толкова, колкото струваше ремонтът на шестте двигателя за МиГ в Полша.

Всички пътища водят към… РСК МиГ

Най-интересната част от доклада на тръжната комисия е тази, която осветява връзките между българската компания "Авиостарт" и руската РСК МиГ. Това е ключов момент, защото при обявяването на обществената поръчка Ненчев се кълнеше, че самолетните двигатели ще дойдат от страна – членка на ЕС. От офертата на компанията победител обаче се разбира, че тя се готви да достави четири нови и шест "втора ръка" самолетни двигателя, които предстои да бъдат произведени и ремонтирани, и то чак през есента на 2017 г. А единственият производител на двигателите РД-33 съвсем логично е руската РСК МиГ. Пред журналисти в сряда военният министър видимо се затрудни да каже има ли вариант нови двигатели за МиГ-29 да дойдат от държава, различна от Русия.

"Участникът заяви, че е предоставил оферта, пряко произлизаща от производителя/конструктора на самолети МиГ-29 (ОАО "РСК МиГ"), който е посочил в коя ремонтна организация ще бъде изпълнен капитално-възстановителният ремонт на използваните двигатели (Чернишевският завод за производство на всички серии двигатели РД-33 за самолети МиГ-29) и кой ще произведе новите двигатели", буквално се казва в доклада. В крайна сметка комисията е преценила, че офертата на "Авиостарт" не отговаря на техническата спецификация и условията на тръжната процедура "въпреки допълнително представените доказателства, че същият е изготвил своята оферта, която е пряко обвързана с договорености между него и производителя/конструктора ОАО "РСК МиГ". Всичко това обаче няма да е пречка, когато се премине към засекретената процедурата по пряко договаряне, тъй като всички параметри (технически, финансови и времеви) ще могат да бъдат дискутирани и коригирани.

От "Авиостарт" са уточнили, че срокът на доставката все пак може да бъде съкратен, като в този случай посочените новопроизведени двигатели ще бъдат с други серийни номера, но със същите параметри. Ускоряването на доставките е от критична важност за бойната ни авиация, тъй като според обявлението на обществената поръчка до края на 2016 г. би трябвало да изтече ресурсът на всички мотори на изтребители с изключение на шестте, ремонтирани в Полша. Това обаче може и да се окаже малко попресилено твърдение: в сряда министър Ненчев обяви, че поне до март 2017 г. авиацията ще разполага с 9 технически годни изтребителя, така че няма непосредствена заплаха за охраната на въздушното ни пространство.

В крайна сметка обясненията на военния министър защо се минава към пряко договаряне с компания, която декларира преки взаимоотношения с руската отбранителна индустрия, са откровено объркани и гузни. "Винаги съм се стремял в качеството си на министър на отбраната да се придържам строго към правилата и нормите на НАТО. Много ясно е записано, че страните членки трябва да се стремят да избягват всяка (оръжейна) зависимост от страни извън алианса. На този етап ние нямаме друга възможност – трябва да подсигурим летателната годност на МиГ-29, така че тази забрана, струва ми се, не е съотносима към този казус", коментира Ненчев в отговор на въпрос как ще действа подопечното му ведомство, ако се окаже, че фирмата посредник внася двигателите в нарушение на оръжейните санкции спрямо Русия. В случая военният министър неловко се опитва да се измъкне като смеси два несъотносими казуса: решението от срещата на върха на НАТО в Уелс от 2014 г., която препоръчва оръжие да се купува приоритетно от съюзници, и директната забрана на ЕС за търговия с руската военна промишленост заради военния конфликт в Украйна.

И така на финала, след всички тези словесни и юридически лупинги, най-вероятно ще се окаже, че армията ни не само не е премахнала зависимостта си от РСК МиГ, но и се е обзавела с още една фирма комисионер по веригата. А западните ни съюзници вероятно пак ще си припомнят, че до падането на желязната завеса България се славеше като най-покорния сателит на Москва.

 Източник : www.capital.bg