Русия пак „прехвана“ МиГ-овете ни

Злополучната сага с възстановяването на изтребителната ни авиация навлезе в още по-фарсова фаза, след като тази седмица Министерството на отбраната реши да прекрати и без това съмнителния търг на стойност 30 млн. лв. за доставка на 10 реактивни двигателя за МиГ-29, но само за да премине към процедура с пряко договаряне с една от фирмите участнички. По-притеснителното в случая е, че във финалния доклад на тръжната комисия отчетливо става дума за подготвяно нарушение на оръжейните санкции на Европейския съюз срещу Русия, наложени заради анексирането на Крим. А още по-лошото е, че българското военно ведомство вече като че ли няма особен проблем с този факт, като по този начин тотално поставя под съмнение геостратегичската ни ориентация в рамките на НАТО и ЕС.

Само преди година в опит да намали зависимостта на бойната авиация от руски оръжейни системи министърът на отбраната Николай Ненчев почти церемониално отказа да удължи рамковия договор за логистична поддръжка на изтребителите ни с авиостроителната корпорация РСК МиГ. Уж за да реши проблема, след това той подписа меморандум с Полша за ремонт на шест двигателя за МиГ-29 за 12 млн. лв. и шумно се зарече, че оттук нататък систематично ще продължи да работи за прекъсване на пъпната връв между нашите въоръжени сили и руския военнопромишлен комплекс. За целта с Полша трябваше да бъде сключено второ споразумение, което да гарантира цялостното ремонтно обслужване на изтребителите ни. Дванайсет месеца по-късно обаче това още не се е случило, а военното ведомство не дава смислено обяснение точно какви са пречките. И като че ли сега доскоро войнствено настроеният министър е на път да развее бялото знаме пред портите на Кремъл.

Ни чул, ни видял

"С цел постигане на по-добри условия преминаваме към процедура на договаряне без публикуване на обявление. Това означава, че ще преминем към договаряне с участника, който до този момент в най-голяма степен отговаря на изискванията", обяви Ненчев пред журналисти в сряда, след като няколко часа по-рано спирането на обществената поръчка все пак беше станало достояние на медиите. И опитвайки се да разсее съмненията, че се готви нещо нередно, той добави, че никога не се е интересувал кои са фирмите и с кого са свързани, стига да се спазва законът.

Смущаващото в случая е, че прякото договаряне отново ще се води с българската фирма "Авиостарт", която всъщност и без това беше единственият класиран участник в търга. За нея няколко независими източника потвърдиха пред "Капитал", че е фактическият представител на интересите на руската РСК МиГ у нас. Индиректни доказателства за този факт присъстват и във финалния доклад на тръжната комисия, с който военният министър със сигурност се е запознал.

Всъщност няма друго логично обяснение за промяната на процедурата, освен че двете страни се готвят да скрият бъдещите си действия. Защото прякото договаряне в общи линии означава три неща: че преговорите вече няма да са публични, че други компании няма да могат да обжалват и че техническите спецификации и финансовите параметри ще могат да се променят – както надолу, така и нагоре. Каквото и да твърди Ненчев, последното е твърде вероятно да се случи, тъй като предвидените от МО средства за целта са 30 млн. без ДДС, а крайната и неподлежаща да промяна оферта на "Авиостарт" е за 42.7 млн. лв. без ДДС (като фирмата твърди, че няма да бъде обложена с ДДС и мито, но това всъщност е доста спорно). Тоест поне 12.7 млн. повече, без да броим евентуални мита, което е горе-долу толкова, колкото струваше ремонтът на шестте двигателя за МиГ в Полша.

Всички пътища водят към… РСК МиГ

Най-интересната част от доклада на тръжната комисия е тази, която осветява връзките между българската компания "Авиостарт" и руската РСК МиГ. Това е ключов момент, защото при обявяването на обществената поръчка Ненчев се кълнеше, че самолетните двигатели ще дойдат от страна – членка на ЕС. От офертата на компанията победител обаче се разбира, че тя се готви да достави четири нови и шест "втора ръка" самолетни двигателя, които предстои да бъдат произведени и ремонтирани, и то чак през есента на 2017 г. А единственият производител на двигателите РД-33 съвсем логично е руската РСК МиГ. Пред журналисти в сряда военният министър видимо се затрудни да каже има ли вариант нови двигатели за МиГ-29 да дойдат от държава, различна от Русия.

"Участникът заяви, че е предоставил оферта, пряко произлизаща от производителя/конструктора на самолети МиГ-29 (ОАО "РСК МиГ"), който е посочил в коя ремонтна организация ще бъде изпълнен капитално-възстановителният ремонт на използваните двигатели (Чернишевският завод за производство на всички серии двигатели РД-33 за самолети МиГ-29) и кой ще произведе новите двигатели", буквално се казва в доклада. В крайна сметка комисията е преценила, че офертата на "Авиостарт" не отговаря на техническата спецификация и условията на тръжната процедура "въпреки допълнително представените доказателства, че същият е изготвил своята оферта, която е пряко обвързана с договорености между него и производителя/конструктора ОАО "РСК МиГ". Всичко това обаче няма да е пречка, когато се премине към засекретената процедурата по пряко договаряне, тъй като всички параметри (технически, финансови и времеви) ще могат да бъдат дискутирани и коригирани.

От "Авиостарт" са уточнили, че срокът на доставката все пак може да бъде съкратен, като в този случай посочените новопроизведени двигатели ще бъдат с други серийни номера, но със същите параметри. Ускоряването на доставките е от критична важност за бойната ни авиация, тъй като според обявлението на обществената поръчка до края на 2016 г. би трябвало да изтече ресурсът на всички мотори на изтребители с изключение на шестте, ремонтирани в Полша. Това обаче може и да се окаже малко попресилено твърдение: в сряда министър Ненчев обяви, че поне до март 2017 г. авиацията ще разполага с 9 технически годни изтребителя, така че няма непосредствена заплаха за охраната на въздушното ни пространство.

В крайна сметка обясненията на военния министър защо се минава към пряко договаряне с компания, която декларира преки взаимоотношения с руската отбранителна индустрия, са откровено объркани и гузни. "Винаги съм се стремял в качеството си на министър на отбраната да се придържам строго към правилата и нормите на НАТО. Много ясно е записано, че страните членки трябва да се стремят да избягват всяка (оръжейна) зависимост от страни извън алианса. На този етап ние нямаме друга възможност – трябва да подсигурим летателната годност на МиГ-29, така че тази забрана, струва ми се, не е съотносима към този казус", коментира Ненчев в отговор на въпрос как ще действа подопечното му ведомство, ако се окаже, че фирмата посредник внася двигателите в нарушение на оръжейните санкции спрямо Русия. В случая военният министър неловко се опитва да се измъкне като смеси два несъотносими казуса: решението от срещата на върха на НАТО в Уелс от 2014 г., която препоръчва оръжие да се купува приоритетно от съюзници, и директната забрана на ЕС за търговия с руската военна промишленост заради военния конфликт в Украйна.

И така на финала, след всички тези словесни и юридически лупинги, най-вероятно ще се окаже, че армията ни не само не е премахнала зависимостта си от РСК МиГ, но и се е обзавела с още една фирма комисионер по веригата. А западните ни съюзници вероятно пак ще си припомнят, че до падането на желязната завеса България се славеше като най-покорния сателит на Москва.

 Източник : www.capital.bg

ЖП транспорт

CER отчита мрачно първо тримесечие на 2021г за железопътния транспорт

През март 2021г пътническите оператори отчетоха намаление на 600 милиона евро на седмичните приходи. Shutterstock.com Приходите от пътниците останаха на половината от първото тримесечие на 2019 г. през първото тримесечие […]

ЖП транспорт

Настояще и бъдеще при модернизирането на железопътната инфраструктура в България

Гост в сутрешния блок по ТВ СКАТ: инж. Илия Илиев – Асоциация по железопътна сигнализация, автоматика, комуникация и индустрия (RASTIA) ЕС е определил 2021 г. за Европейска година на железопътния […]