Руският посланик: „Икономически патриотизъм” – Логистическите пътища между Русия и България, осигуряват сериозна добавена стойност на икономическите проекти

Ако трябва да съм по-сдържан в оценката си, бих казал, че взаимоотношенията между България и Русия са „удовлетворителни“. Това каза в интервю за предаването „Събота 150“ по „Хоризонт“ посланикът на Руската федерация Н. Пр. Юрий Исаков.  Независимо от известния спад във взаимната търговия – до 3,5 милиарда евро през миналата 2015 г., Русия остава сред водещите търговски партньори на България. По отношение на износа тя е на първо място, по стокообмен – на трето, а също така е и водещ енергиен партньор с доставките на нефт, газ, ядрено гориво, а също и транзитните такси за използването на тръбопроводите през територията на България за транзит на руски газ за Турция, Македония и Гърция, обясни дипломатът. 

Трябва да спомена логистическите пътища, които осигуряват сериозна добавена стойност на икономическите проекти. В този смисъл интересен проект е ро-ро линията Бургас – Новоросийск – Поти и мултифункционалната фериботна връзка по линията Варна Кавказ..

Трябва да отбележим и дейностите по удължаването на срока на експлоатация на 5-ти и 6-ти блок на АЕЦ „Козлодуй”. Много успешна е инвестиционната програма на руската компания „Лукойл” в България. В „Нефтохим Бургас” приключи най-мащабната програма за модернизация на предприятието. Бяха инвестирани 1,5 млрд. долара и сега по технологични параметри заводът е сред най-модерните в Европа. На българския пазар активно работи и „Газпром нефт” с верига от бензиностанции. Така че икономическото взаимодействие продължава. Казвам, че съм сдържан в оценката си, защото възможностите за сътрудничество са много по-големи. В двустранните ни отношения има възможност за развитието на редица перспективни и взаимноизгодни проекти и насоки.

Насока с голям потенциал са директните контакти между малките и средните предприятия от двете страни. Трябва да обърнем и повече внимание на директните междурегионални връзки. По този начин ще осигурим по-малко бюрокрация и по-успешно договаряне. Рано е още да се каже каква ще бъде точната конфигурация на тези газопреносни маршрути, заяви дипломатът по повод оповестения меморандум между „Газпром”, Edison SpA и DEPA за доставка на природен газ от Русия по дъното на Черно море през трети страни за Гърция и от Гърция за Италия. Ситуацията постоянно се променя, икономическите проекти еволюират доста динамично. Затова бих казал, че няма нищо невъзможно. 

Веднага се сетих за зимната олимпиада в Сочи през 2014 г., когато българските строители присъстваха, бих казал, много видимо и символично. Предполагам, ви е известно, че олимпийският факел, който приковаваше вниманието на феновете и медиите, беше дело на българска компания. Този пример показва, че всичко е възможно. Разбира се, има специфични моменти. Известно ви е, че в отговор на незаконните санкции от страна на ЕС бяхме принудени да вземем ответни мерки, за да защитим пазара си. Потърпевши се оказаха някои европейски производители. Но примерът с унгарските ни партньори, а и не само с тях, показва, че има различни възможности. Без да извършваме директен стокообмен, чрез производствено коопериране, можем да смекчим санкциите. Това могат да бъдат съвместни предприятия и производства.

Ние не трябва просто пасивно да използваме възможностите, а съвместно да генерираме такива, да проявяваме воля, да отстояваме интересите си. Много ми допада едно понятие, което напоследък се използва доста често – „икономически патриотизъм”. Става дума за защита и отстояване на собствените си национални интереси. Ако погледнете политикономическата карта на Европа, ще установите, че доста страни избират не просто да си посипят главата с пепел в тази сложна ситуация на санкции и контрасанкции, те действат, проявяват политическа воля, отстояват икономическите си интереси и постигат доста резултати.

През настоящата учебна година Русия предлага безплатно обучение на 150 български студенти, през 2017 плановете са такова да получат 190 българи. Най-голям е интересът към хуманитарните специалности, правото, икономиката, архитектурата, нефт и газ, геологията, изтъкна дипломатът.

Винаги сме се отнасяли отрицателно към всякакви опити за изопачаване на историята, особено когато това се прави в угода на някакви моментни политически интереси, коментира Исаков в навечерието на 3-ти март и определи подобни опитикато „обидни дори по отношение на паметта на десетките хиляди хора, отдали живота си за това историята да бъде такава, каквато е“

Приказките за „съжителство” и „присъствие”, подобни странни евфемизми, ме карат да изпитвам не само недоумение, но и неудобство. Трудно е да опиша дипломатично това чувство, но когато става дума за 5 века чуждо иго, когато знаем за толкова много трагични събития от онзи период, използването на подобни думи ми се струва най-малкото некоректно. Според мен, хората, които използват подобни термини, трябва да си поприказват, например, с потомците на преживелите трагедията в Батак.

Историята на България е побрала в себе си наследството на траките, Древна Гърция, Древен Рим, Византия и се е получила една невероятна сплав, която често не се оценява дори от самите българи, коментира дипломатът.

Това е колосално богатство без аналози в Европа. Високо ценя и природните богатства на България – Дяволското гърло, великолепните водопади, планини, плажни ивици. Такова огромно разнообразие на една сравнително компактна територия би могъл да сътвори само Бог, който, видимо, е обикнал българите още от самото начало и затова ги е дарил с такива богатства. България за мен е страна на постоянните открития, а най-главното откритие – това са българите – един древен, мъдър и уникален народ, дълбок по своя характер. Не само като посланик на Русия, но и просто като руснак съм впечатлен от положителното отношение на българите към Русия, познаването на нейната култура.

Източник: blitz.bg

Автомобилен транспорт

Лобизъм сви три пъти прогнозните приходи от тол-системата

Лобистките „хватки“, прилагани  активно и системно от фирмите за тежкотоварен автомобилен транспорт  у нас, са  основната причина приходите  от въведената на 1 март тол система да паднат  три пъти под […]

ЖП транспорт

ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ ОДОБРЯВА ПРЕДЛОЖЕНИЕТО ЗА ОБЯВЯВАНЕ НА 2021-ВА ЗА ГОДИНА НА ЖЕЛЕЗНИЦАТА

Комисията по транспорт и туризъм (Tran) към Европейския парламент прие предложение за обявяване на 2021-ва за Европейска година на железницата. Предложението беше обявено през март в подкрепа на целите за […]

ЖП транспорт

Вземания за над 110 млн. лв. обезкръвяват НКЖИ

Въведеното  извънредно положение в страната през март и засилените противоепидемични мерки и ограничения  повлияха върху  пазарната конюнктура и в момента в транспортния сектор се наблюдава забавяне при издаването на разрешения  за […]